• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • A Zene Háza Észtországban

    Arvo Pärt Központ tervpályázata, FUGA, 2015. május 7-31.

    Szöveg: Götz Eszter

    A Nieto Sobejano Arquitectos iroda 1. díjas pályaműve

    A Nieto Sobejano Arquitectos iroda 1. díjas pályaműve

    Idén ünnepli a világ a kortárs minimalista zene egyik legnagyobb hatású alkotójának, Arvo Pärt észt zeneszerzőnek 80. születésnapját. A rendezvénysorozathoz kapcsolódik a FUGA májusi kiállítása, melyen bemutatja az észtországi Arvo Pärt zenei központ épületére 2013-ban kiírt, kétfordulós nemzetközi tervpályázat nyertes és díjazott pályamunkáit.
    A nyolcvanas években a Szovjetunióból emigrált zeneszerző és családja 2010-ben alapította egy Tallinn melletti fenyves közepén, a tengerparti Laulasmaa-ban a nevét viselő zenei és oktatóközpontot, azzal a céllal, hogy a zenész pályáját dokumentáló archívum mellett közösségi tér, kisebb koncertekre, zenehallgatásra alkalmas helyiségeket is befogadjon. Az intézmény megnyitását 2018-ra, az Észt Köztársaság kikiáltásának 100. évfordulójára tervezik. A tervpályázat első fordulója 71 tervet hozott, ezek közül a zsűri 11 országból származó 17 építész csapatot kért fel a második fordulóban a részletes kidolgozásra. A pályázat győztese Tabula Rasa jeligével a spanyol Nieto Sobejano Arquitectos lett; időközben nálunk az Új Nemzeti Galéria – Ludwig Múzeum pályázatán szintén az ő tervük kapott megosztott első díjat. A második helyezett az amerikai Allied Works Architecture, a harmadik az észt Kavakava építésziroda terve lett. A zsűritől különdíjat kapott a dán Henning Larsen Architects, elismerésben részesült a belga OFFICE, az osztrák Coop Himmelb(l)au és a szlovén Ofis Arhitekti csapata.
    A nyertesek és a kiemelt pályaművek tervei és makettjei most a FUGA kiállításán általános tanulságokat kínálnak. A tervekre jellemző a természetes környezethez igazodó anyaghasználat és a belső térsorok finom egymáshoz rendelése, a zenei ritmusú komponálás. Az első díjas terv kifejezetten Pärt zenéjéből indult ki: hasonlóan az ő kompozícióihoz, az épület is permutatív elemek rendszeréből építkezik. A hangok és a csend, az épített és a természeti környezet határait fejezi ki a szabályos ötszögekre osztott tereit két íves fal öleli körül, ezek választják el a nyilvánosabb tereket a kisebb, intimebb, elmélyülést szolgáló enteriőröktől. A hatalmas üvegfelületekkel a külső látvány szinte eggyé válik a belsővel. A különlegesen formált tető lehetővé teszik, hogy egyetlen fát se kelljen kivágni a telken, a tetőből spirális lépcsőt rejtő, könnyűszerkezetes kis kilátó néz a fák fölött a tenger irányába.