• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Bigot Pavilon

    A Bigot-pavilon – szecessziós épületkerámiák Párizsból
    Iparművészeti Múzeum, 2013. április 26 – szeptember 15.

    megnyitó: 2013. április 25-én, csütörtökön 16 óra
    Iparművészeti Múzeum üvegcsarnoka

    A vendégeket köszönti Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója
    A kiállítást megnyitja: Őexcellenciája Roland Galharague, Franciaország magyarországi nagykövete

    Az Iparművészeti Múzeum 2013-as programjának egyik fő hangsúlya a szecesszió művészetének bemutatása. A Magyar-Olasz Évad keretében ez év februárjában nyílt meg a múzeum szecessziós gyűjteményének főműveit bemutató válogatás a római Capitoliumi Múzeumban, amelyet májustól a budapesti közönség is láthat majd.
    A kiállítás hazaérkezése előtt azonban egy kivételes együttes tárlatát tervezzük. Alexandre Bigot szecessziós épületkerámiai mintakollekciója, a Bigot-pavilon, amelyet Radisics Jenő 1900-ban a párizsi világkiállításon vásárolt, eddig még soha nem került bemutatásra.
    1900-ban a francia fővárosban rendezték meg a „szecesszió világkiállítását”. A magyar állam támogatásával az Iparművészeti Múzeum akkori főigazgatója, Radisics Jenő a kiállítás legkvalitásosabb darabjait vásárolhatta meg, kivételesen magas összeg felett rendelkezve. A tárgyak között volt Alexander Bigot (1862-1927) szecessziós építészeti mintadarabokból, elemekből – falburkolatokból, kandallókeretekből, plasztikus díszű oszlopokból, konzolokból, frízekből – összeállított pavilonja is, amelyet a kiállítás bontását követően Budapestre hozattak. A tárgyakat az Üllői úti Iparművészeti Múzeum hatalmas pincéjében helyezték el. A monumentális építészeti kerámiák azonban eddig még sohasem kerültek bemutatásra, csak kisebb válogatásokat láthatott a múzeum közönsége az elmúlt évtizedekben.
    A múzeum most olyan „rejtett kincseit” tárja a közönség elé, amelyeket több mint száz évvel ezelőtt a párizsi világkiállítás vendégei láthattak utoljára. Az építészeti kerámiák tervezői a korszak olyan kiváló francia építészei, szobrászai voltak, mint Jules Lavirotte (1864-1924) vagy Paul Jouve (1878-1973). A kiállítás épületkerámiáinak párdarabjai szecessziós párizsi házak, paloták homlokzatain láthatók ma is.
    A kiállítás a múzeum számára több szempontból is aktuális: az egyik a múzeum jövőjével függ össze, hiszen a Lechner-épület teljes rekonstrukciója előtt álló Iparművészeti Múzeum célja, hogy a közönségnek a jövőben méltó módon mutathassa be gyűjteménye egészét. A Bigot épületkerámiák prezentációja része ennek a szándéknak: a kiemelkedő és állandó kiállításra váró gyűjteményi együttesek bemutatása.
    A másik időszerű ok egy olyan új szerzemény, amelyet a múzeum most először tár a nagyközönség elé. 2012 végén állami támogatással vásárolhattuk meg azt az ezüstfoglalattal díszített, kivételesen ritka ivókészletet, amely A. Bigot kerámiagyárában készült, 1900 körül, formája, kivételesen szép máza, ezüstből készült foglalatának igényessége a luxus használati tárgyak világát mutatja be.