KÃnai kaleidoszkóp, Róma
Verso Est – Chinese Architectural Landscape, MAXXI, Róma, 2011. június 29 – október 23
Szöveg: Haba Péter
Fotók: MAXXI

Amateur Architecture Studio: KÃnai Művészeti Akadémia, Xiangshan Campus
A kÃnai kortárs épÃtészetet a média az utóbbi húsz évben meglehetÅ‘sen egyoldalúan mutatta be. Lényegesen többet hallhattunk azokról az épÃtészeti világsztárokról, akiket a kÃnai épÃtési konjunktúra szakmai pályafutásuk legnagyobb megbÃzásaival látott el, mint a helyiek által helyi problémákra választ keresÅ‘ tervezési tevékenységrÅ‘l. Peking, Sanghaj, Sencsen felhÅ‘karcolói, grandiózus kultúrközpontjai, sportlétesÃtményei megdöbbentÅ‘ formai és technikai bravúrjaikkal az épÃtészet soha nem látott mérvű medializációját ösztönözték. E világraszóló spektákulum csúcspontja a 2008-as pekingi olimpia megaprojektje volt, mely átütÅ‘ erÅ‘vel deklarálta KÃna modernizációját, globális üzleti-ipari és kulturális ambÃcióit. Az olimpiai épÃtkezések – akár geopolitikai utalásnak is tekinthetÅ‘ módon – szinte kizárólag az euro-atlanti régióból származó épÃtészek és a velük érkezÅ‘ technikai vÃvmányok számára nyitottak teret. Közben a monumentális fejlesztések és üzleti sikerek erÅ‘sÃtették a nemzeti büszkeséget is, amely gyakran a legfrissebb szerkezeti lehetÅ‘ségek és a tradicionális kÃnai épÃtészeti formák felszÃnes és zavaros keveréséhez vezetett.