A hit új erődjei
Katona Vilmos
A hit új erÅ‘djei. Keresztény közösségek épÃtészete a változó Münchenben
Különös aktualitása van a kérdésnek, vajon a külváros kortárs hitközösségei számára készülÅ‘ épületeknek mit kell kifejezniük inkább: befogadást vagy elhatárolódást? Az elÅ‘bbit választva a második vatikáni zsinat (1962-65) szerint, a külvilágra való nyitás, a létalapját elveszÃtÅ‘ ember megszólÃtásának és az ökumené kiteljesÃtésének szellemében járva. München itt elemzett példái ma alkalmasak arra, hogy a legutolsó egyházi zsinat liturgiára és templomépÃtészetre vonatkozó üzenetének ne csak következetes alkalmazásáról, hanem a fentiek értelmében vett megfontolásáról is szó essék. MÃg München centrumában templomok, polgári épületek, üzletek és fogadók sérülékeny szimbiózisát látjuk, a szuburbánus táj kiszűrte magából a város lét-okát, és öncélúvá vált. E lét-ok alatt a nem-telepÃtett városnak, mint történeti szervezÅ‘désnek alapjait értjük, amelyet világszerte egy alapÃtó szent cselekedet, rÃtus vetett meg. A profánból és rendezetlenbÅ‘l a szentet mintegy kihasÃtani annyit tesz, mint a lét csöndjébÅ‘l a létezÅ‘be emelni azt – de ettÅ‘l még a lét titka nem a profánban lakozik. EllenkezÅ‘leg: a lét titka a szentben nyilvánÃtja ki titok-voltát. Ez lesz az eredet-pont, az origó. E külvárosok hiányossága mintegy kihÃvja a szellem pótlólagos működését, központot kÃván magának, hogy tanúsÃtsa élet-csÃrájának meglétét. Az utóbbi négyben év Ãgy keletkeztek München körgyűrűjének érintÅ‘in a keresztény közösségek új épületei.