• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • A művészet mint eszköz Berlinben

    Baku Eszter

    A művészet mint eszköz Berlinben

    A KW művészeti központ belső kertje. Fotó: Baku Eszter

    A hat betűből álló szó – mely Németország fővárosát jelöli, s egy kulturális sikertörténet modelljét – különféle  asszociációkat hív elő, melyeknek meghatározó eleme a történelmi múlt rétegeiként a képzetekre rakódott kép  szétszakítottságról, meghurcolásról, tettekről és tettesekről, emlékezetről s megújulásról.

    A történelem emlékeivel terhelt, s a kollektív feldolgozási folyamat részeként emelt emlékművek mellett a városban különböző jelentés- és időrétegek egyidejű jelenléte tapasztalható, melyek a városépítészetben utcák, terek  elnevezésének vagy szobrok állításának szimbolikus kódolása ellenére is emlékeztetnek az emlékezetből ki nem  törölhető tapasztalatokra. Éppen ezért egy emlékekkel súlyosan terhelt terület, városrész újjáépítése körültekintő  beavatkozásokat igényel a várostervezőktől, építészektől és a helyi közösségektől egyaránt. Berlin kiváló példája  azoknak a részben irányított, részben alulról jövő kezdeményezéseknek, amely ezeket a területeket a képzőművészet  eszközeivel kívánja újra diskurzusba hozni.

    Berlinben a művészet eszköz, amely képes elmosni a határokat az egymásba íródott rétegek, a város háromdimenziós palimpszesztje között. A művészet segítségével egymásba oldódik a város, a történelem, a társadalom kulturális  emlékezete, és egyfajta új alternatívát nyújt a használatra, ezáltal új funkciót, értelmet adhat egy alapvetően terhelt városrésznek, épülettömbnek.3 Számos példát találunk erre szerte a városban, kezdve a kortárs művészet mindennapi jelenlétével, vagy a múlt egy-egy szeletét valamilyen formában megőrizni akaró, kiállításokkal, graffitikkel,  konceptekkel, haladva az „ércnél maradandóbb” emlékművek, emlékmű-csokrok, emlékmúzeumok felé. Minden  esetben más a célja a művészeti tevékenységnek s éppen ezért a célcsoport is változik. Talán ez lehet a kulcsa a berlini kulturális modellnek, hogy a lehetőségek minden eddiginél szélesebb tárházát tudja nyújtani alkotónak, befogadónak, tulajdonosnak és vásárlónak egyaránt?