Brüsszeltől Farkasrétig
Szabó István emlékkiállítás
FUGA, 2015. november 18. – december 6.
Szöveg: Götz Eszter
Szabó István születésének centenáriuma 2014-ben volt, ekkorra tervezte Winkler Barnabás az életmű kiállításon való bemutatását, de a HAP Galéria bezárása miatt csak most kerülhetett rá sor. A FUGA alsó szintjén bemutatott anyag a teljes életművet megidézi, az 1940-es évek iparművészeti munkáitól az 1987-ben tervezett, kör alaprajzú Pax Dei ökumenikus templom rajzaiig. Templomtól templomig ível az életmű, köztük olyan jelentős épületekkel, mint az 1958-as brüsszeli EXPO Gádoros Lajos tervezte magyar pavilonja fogadóterének aranyérmet nyert belsőépítészeti kialakítása, a kőbányai BNV-vásárváros kialakítása, a Magyar Rádió belső udvarába épített, Pagoda néven ismert aula, vagy a Szervita téri parkolóház, amelynek kiürült épületében 2008-ban a Kortárs Építészeti Központ életmű-kiállítással emlékezett a tervezőre. A tiszta geometriai formák egyszerre modernista és szimbolikus alkalmazása a Lágymányosra tervezett Kúp sportcsarnokban érvényesül a legszebben, a terv puritán egyszerűsége nagyvonalú és erőteljes, a mostani kiállítás egyik legnagyobb élménye.
Legjelentősebb munkáinak egyike Budapest első olyan temploma, amelyik 1948 után megépülhetett: a farkasréti Mindenszentek Temploma. Tömegformálásáról leolvasható az a meghatározó benyomás, amelyet Le Corbusier Ronchamps-i zarándokkápolnája tett Szabó építészetére. A templom a tervező életében is mérföldkő, mivel – noha az ötvenes évek óta foglalkozik szobrászattal – itt mutatja meg először saját plasztikai műveit, és a színes üvegablakokat is ő tervezi. Plasztikai munkái közül több is látható a FUGA kiállításán, ettől a gesztustól a tárlat személyessé válik, a zömmel a Kádár-korban készült tervek és épületfotók mellett a szakrális témájú fémszobrok ellenpontot képviselnek, a kettő együtt egy kivételes tehetség hivatalos és nem-hivatalos oldalait jeleníti meg. Az életmű mindmáig a közelmúlt feltáratlan fejezeteihez tartozik, talán ez a tárlat is segít abban, hogy az utókor újra felfedezze.