Felkészülni a valóságra
POLC – a BME Építőművészeti Doktori Iskola kiállítása, FUGA, 2014. október 2 –26.
Szöveg: Somogyi Krisztina
Milyen a képzés a doktori iskolákban? Melyek az érdekes területek? Hova tevődnek át a hangsúlyok? Miként gondolkodnak ma szakmájukról a fiatal építészek? A BME Építőművészeti Doktori Iskolájának kiállítása a képzés hétköznapjaiba engedett betekintést. A Szabó Levente által szervezett megmutatkozás a DLA képzés központi témáit mutatta be. Az Építészet Hónapja rendezvény keretében megtartott eseményt Molnár Csaba az Építészmérnöki kar dékánja nyitotta meg.
Mutasd meg a könyvespolcodat és megmondom, ki vagy. Ahogyan végigsuhan a szem a könyvek gerincén, felfedezünk egy-egy nekünk is kedves albumot, vagy megértjük a rendezőelvet, úgy kerülhetünk egészen közel házigazdánkhoz. Az otthon fogadott vendég privilégiuma a polc megtekintése. Egyfajta intimitás ez. A BME Doktori Iskolája a házigazda természetességével engedte közel magához a FUGA-beli kiállítás látogatóit. A képzés hétköznapjaiba adott betekintést, nem új tézisek megfogalmazására, nem nagy látványokra, impozáns makettekre összpontosított, hanem egyszerű és hiteles módon az elmúlt két tematikus év tevékenységeinek bemutatására koncentrált. A kiállítás installációja is végtelenül egyszerű, praktikus: vékony fehér polc futott végig a termen, öt kategóriába sorolva jelentek meg a tevékenységek. Kutatunk és alkotunk, Pályázunk, Utazunk, Oktatunk és Dolgozunk – sorjáztak a témák, színkódolással mind az ötven tabló alján.
De ki is ez a „mi”, a tablók narrátora? Az iskola életét ismerve, a többes szám első személy lényegi módon fejezi ki a szellemiséget. A képzés vezetője, Cságoly Ferenc is azt hangsúlyozta bevezetőjében, hogy a DLA oktatás középpontjában a kreatív művészi alkotómunka áll, az építészeti alkotásé a főszerep. „A korábbi évszázadokban érvényes magányosan alkotó építész képét pár évtized alatt felváltotta a közösen dolgozó építészcsoport, az arisztokratikus művész képét a szociálisan empatikus szakember.” Ezzel összhangban a kiállítás leghangsúlyosabb anyaga a csapatban végzett és az ehhez kapcsolódó, egyéni alkotás–kutatás tematika. Az építész szerep újraértelmezése a tablókon lévő munkákat is meghatározza, általános ez irányban az érzékenység.