Fény a térben – tér a fényben
320° fény, Gasometer Oberhausen, 2014. április 11 – december 30.
Szöveg: Pálinkás Edit
Design: Urbanscreen
Fotók: Thomas Machoczek, Wolfganz Voltz, Thomas Wolf
A kiállÃtótér adottságainak kihasználásával rendszeresen olyan installációk készülnek az egykori oberhauseni gáztartály száz méter magas csarnokába, amelyek az épület szerkezetét, formáját követve élesztik újjá az ipari múlt emlékét.
A Gazométer több mint ipari műemlék. Az épület húsz évvel ezelÅ‘tt vesztette el funkcióját, de azóta nem csak Oberhausen város történetének, kulturális fejlÅ‘désének mérföldkövévé, hanem a régió meghatározó elemévé is vált. Az 1920-as évek végén Európa legnagyobb lemezes gáztárolójaként épült komplexum a Ruhr-vidékre több mint egy évszázadig jellemzÅ‘ nehézipar maradványa. A felújÃtást követÅ‘en a Gazométer belsÅ‘ terében azonban már csak a mérnöki teljesÃtmény nagysága tükrözÅ‘dik, és a katedrálisszerű szerkezet különleges térélményt nyújt a látogatóknak. Az ipari kultúra megteremti a kapcsolatot a múlt és jövÅ‘ között, megÅ‘rzi, ugyanakkor új, kulturális funkcióval kelti életre, hogy ismét felfedezzük nyomait a megváltozott környezetben.
A Gazométer regionális jelentÅ‘ségű. Az Ipari kultúra útja, a Ruhr Regionális Egyesület tematikus turisztikai útvonalának egyik állomása, amely összekapcsolja a legjelentÅ‘sebb ipari műemlékeket a régióban. 2006 októbere óta pedig része lett Az ipari örökség Európai útjának (ERIH) is, amely mintegy hatvan ipari múlt szempontjából jelentÅ‘s helyszÃnt köt össze az Egyesült Királyság, Hollandia, Franciaország, Luxemburg és Németország területén.
A Gazométer áprilisban nyÃlt A szépség megjelenése cÃmű kiállÃtásának kiemelt része a 320° Fény installáció, amelyet a brémai Urbanscreen művészeti csoport készÃtett. Az épület szerkezeti elemei mentén kialakÃtott, 320 fokban vetÃtett, állandó mozgásban lévÅ‘ grafika révén a valós és virtuális tér interakcióba lép egymással, kiemelve vagy éppen elmosva az épület eredeti struktúráját. A több mint tizenhatezer négyzetméteres felületre huszonegy projektor vetÃti a térbeli geometriai motÃvumokat. A huszonkét perces animáció folyamatosan változó térhatást kelt, egyesÃtve az önmagában is elementáris térélményt a fényinstalláció variációinak lenyűgözÅ‘ hatásaival.