Változatok a szépségre
Learning from Vernacular
Vitra Design Museum, Weil am Rhein, 2013. 08. – 09. 29.
Szöveg: Zöldi Anna
Fotók: Vitra Design Museum
A Vitra Campus az utóbbi néhány évtized sztárépÃtészetének skanzenje – álszent dolog lenne tagadni, hogy hatásos és magával ragadó objektumok sokasága. Pénz, technológia, forma és filozófia foglalata, az alkotó szellem gyÅ‘zelme az anyag felett. A Vitra Design Museum nyár végi kiállÃtása ennek szándékolt ellenpontját kÃnálja: a Learning from Vernacular cÃmű tárlat a hagyományos közösségek épÃtészetének tanulságait ajánlja megfontolásra – hogy trendkövetés, üzleti szándék, vagy valódi belátás vezeti a világcég managementjét, most ne firtassuk. A renoválás alatt álló Gehry épület, a Vitra design Museum Gallery helyett a Dome ad otthont a 40 darab 1:20 léptékű pompás modellbÅ‘l, és poszternyi méretű fotókból, valamint videokból álló bemutatónak, amely a környezethez alkalmazkodó, helyi anyagok és munkaerÅ‘ felhasználásával létrehozott, valóban fenntartható épÃtészet mellett érvel. A kurátor, Pierre Frey az EPFL professzora és a gyűjteményt egyebek között magában foglaló Archive of Modern Building igazgatója, a kiállÃtás katalógusának szerzÅ‘je mindezt igen látványosan teszi – hiszen környezettudatosság ide vagy oda, a 21. század embere a látvány megszállottja, és ne feledjük: a Vitrában vagyunk.
A befogadó épület, Richard Buckminster Fuller kupolaszerkezete eleve meggyÅ‘zÅ‘ érv a racionális épÃtészet mellett, sokkal inkább alátámasztja a kiállÃtás mondanivalóját, mint Gehry túlformált galéria-épülete. Az egymásba dugott alumÃniumcsövekbÅ‘l szerkesztett kupola-szerkezetet a második világháború követelményei ihlették, a ponyva finom geometrikus mintája költÅ‘i foglalatát adja a vaskosan realisztikus modelleknek. Az école polytechnique fédérale de lausanne (EPFL) több mint 700 darabos gyűjteményébÅ‘l származó makettek igen távol állnak a kortárs épÃtészeti modellezés minimalista interpretációjától – kÅ‘, fa, sár, agyag, festés: a tapintható, és tapintásra ingerlÅ‘ anyag tobzódása. A modellek inkább szobrai az eredeti épületeknek, melyek maguk is a helyi épÃtÅ‘anyagok plasztikus remekművei. A Dél-Afrika, Indonézia, KÃna, Egyiptom hagyományos, sokszor a közösség épÃtészetét bemutató alkotások a globalizált piac hatásainak ellenében generációk hosszú során át megÅ‘rzött anyagok és formák gazdagsága mellett még egy fontos dologra figyelmeztetnek: a magánbirodalmak helyett a közösségi épÃtészet fontosságára. A kortárs épÃtészet által annyira áhÃtott organikus formálás a valóban organikus, vagyis egymással szoros kapcsolatban élÅ‘ egyedek által létrehozott közösségi létforma eredménye – ez a 21. század individualizmusba merevedett, saját tulajdonát féltékenyen Å‘rzÅ‘ emberideálja számára spekulatÃv úton, mégoly elsöprÅ‘ épÃtészeti tehetség árán sem tűnik elérhetÅ‘nek. A posztereken és filmeken szereplÅ‘ kortárs példák mindegyike szellemiségében is visszanyúl a kollektÃv épÃtés gyakorlatához. A tablókon az Auburn University’s Rural Studio Alabamában épülÅ‘ lakó-projektjei, a helyi mesterek és épÃtészek együttműködésével dolgozó indiai Studio Mumbai munkái, Carin Smuts tevékenysége Dél-afrikai településeken, vagy a Kolumbiai épÃtész, Simón Vélez bambusz szerkezetei illusztrálják a helyi viszonyokhoz alkalmazkodó, részvételi alapú, és ezáltal valóban fenntartható épÃtészetet. A Dome körül Deidi von Schaewen fotókiállÃtása egészÃti ki a Learning from Vernacular kiállÃtás tanulságait: a sokszor egészen minimális igényeket kielégÃtÅ‘ bádogviskók, sátrak külsÅ‘-belsÅ‘ szépsége messze felülmúlja a kortárs épÃtészet görcsös törekvését a spontaneitás esztétikájára.