Medgyaszay István 1877–1959
EmlékkiállÃtás
Pesti Vigadó, 2017. 09. 20.
MÉSZ, Kós Károly terem, 09. 25. – 10. 06.
Kurátor: Potzner Ferenc
Fotók: Gyukics Péter, Medgyaszay Emlékhely
A Medgyaszay István születésének 140. évfordulóját ünneplÅ‘ konferenciát a Pesti Vigadóban egy kiállÃtás egészÃtette ki, amely Medgyaszay életművének, fontosabb épületeinek és terveinek tematikus egységekbe rendezett áttekintésén túl bemutatta a felújÃtott Medgyaszay-épületeket, illetve azokat, amelyek pusztulófélben vannak.
Medgyaszay az egyetemes épÃtészethez való hozzájárulást a magyar nemzeti épÃtészet megteremtésében látta. Egyetemes és nemzeti korrelációját vallotta, kortársához, a művészetfilozófus Fülep Lajoshoz hasonlóan. Eszménye a görög művészet volt, mely a keleti és európai kultúrák eredményeit ötvözve alakult nemzeti művészetté, egyúttal az európai kultúra forrásává. A bécsi szecesszióból induló épÃtész a népművészetben felfedezte a konstrukció és a dÃszÃtés összetartozását, mely elvet a vasbetonszerkezetek formálásánál is felhasznált. A magyar épÃtészet útját az európai funkcionális és szerkezeti progresszió, a saját hagyomány s keleti elÅ‘zményeinek társÃtásában kereste.
Az évfordulóra rendezett tárlat kiemelte a Nemzeti Panteon témáját, mint az életmű egészét meghatározó épÃtészeti gondolatot, kimutatta a párhuzamokat az 1902-es elsÅ‘ és 1906-os második, továbbfejlesztett Panteon-terv, illetve az 1916-os lembergi hadikiállÃtás épületeinek, a Bombaybe tervezett Irán-Turáni Múzeum, a Hármashatárhegyi Nemzeti Emlékcsarnok, illetve a Tabánba szánt Körkép-csarnok kompozÃciói között.
A pusztuló Medgyaszay-házakat bemutató fotósorozat felhÃvta a figyelmet a mielÅ‘bbi védelemre szoruló épületekre: Nagy Sándor és Belmonte Leó gödöllÅ‘i műterem-villáira, a veszprémi szÃnház átépÃtésére, amely szinte felismerhetetlenné tette Medgyaszay eredeti épÃtészeti koncepcióját; felidézte a 2016-ban elbontott budapesti Dorottya utcai bérházat, a gyöngyösi Rusz-ház, a mátraházi menedékház, a Budaörsi úti székesfÅ‘városi bérházcsoport értékeit.
A méltó módon felújÃtott Medgyaszay-munkák között a kiállÃtás példaként mutatta fel a soproni szÃnház KÅ‘nig Tamás – Wagner Péter – Dávid Ferenc tervezte helyreállÃtását, a karánsebesi gimnázium, a mosoni iskola és az ógyallai templom felújÃtását, valamint a Zalaváry Lajos és Kerecsényi Zsuzsa tervezte nagykanizsai szÃnház-rekonstrukciót.
GödöllÅ‘, Belmonte Leo műteremháza, archÃv fotó © Medgyaszay Emlékhely