Új korszakban
Egy konferencia-hozzászólás szerkesztett változata
Szöveg: Tasnádi György
A belsőépÃtészek szinte folyamatosan benne élnek saját szakmájuk identitásváltozásaiban, hiszen oly gyorsan és oly sokszor változtak a szakmánk iránt igények, ráadásul nem csak az épÃtészeti belsÅ‘re terjed ki a kompetenciánk. Okkal beszélünk arról is, hogy a belsőépÃtészet szó messze nem fedi le a szakmánk valós területét. 2012-ben hivatalosan is elindult a negyedik ipari forradalom, ami egészen új helyzetet teremt, Ãgy az épÃtészet műfajaiban is, ami vélhetÅ‘en szokatlanul nagy változásokat eredményez. ElsÅ‘ként nézzük meg, mitÅ‘l lesz kiemelten fontos ez az ipari forradalom az ezt megelÅ‘zÅ‘khöz képest! Ezek után tekintsünk rá néhány új helyzetre, ami miatt a szakmai kompetenciáinkat is érdemes újraértelmezni.
Az eddigi három ipari forradalom által betöltött történelmi idÅ‘szakot a tömeggyártás korszakának nevezem. Az elsÅ‘ ipari forradalomban (1784–1870) létrejöttek a mechanikus gépek, amelyekkel olyan termékeket gyártottak, amelyekhez nem vagy alig volt szükség iparági együttműködésre. Egyszerű termékek születtek Ãgy: textÃliákat (lásd: Jacquard), egyszerűbb fém gyártmányokat (lásd: Samuel Colt) vagy egyszerűbb bútorokat (lásd: Thonet) és sok mást gyártottak egyre nagyobb mennyiségben. Thonet megfogalmazta a tömeggyártásra épülÅ‘ ipar axiómáit. A második ipari forradalomban (1870–1969) megszülettek az összetett gyártmányok, amelyekhez szükség volt az iparági együttműködésre (pl. Singer varrógép gyártása). Kialakult a futószalagszerű termelés (lásd Galamb József gyártósorát a Ford T-modell számára). Ford meghatározta a tömegtermésre alkalmas termék alapjellemzÅ‘it. A harmadik ipari forradalom (1969–2012) akkor kezdÅ‘dött, amikor meghirdették a művészettörténet szerint tárgyalt modernizmus végét, pedig még mindig a tömegtermékek idÅ‘szakában vagyunk. Újdonság, hogy ezeket a termékeket már csak akkor tudjuk eladni, ha valamilyen szolgáltatáson keresztül többletértéket adunk hozzájuk. Miközben megjelennek az ipari robotok, a gyártás automatizálódik, hirtelen divatossá és általánossá vált a lakberendezÅ‘k, stylistok tevékenysége. Szükség lett az Å‘ adaptációra épülÅ‘ alkotó tevékenységükre, mert a kereskedelmi termékek együtteseiben új kapcsolatokat a piaci termékek sorából egységes szemléletű tárgyegyütteseket hoznak létre.