Vizuális nevelés
Szentandrási Dóra
Vizuális nevelés
A térlátás fejleszthető
A szabad alkotás örömét élményként megélve és átélve tartósabb és mélyebb tapasztalatokhoz juthatnak a gyerekek, ezzel fejlÅ‘dik a vizuális kommunikációban való jártasságuk. A megszerzett tapasztalat, sikerélmény újabb feladatok kipróbálására ösztönzi Å‘ket. A játékos alkotás, a felfedezés öröme, élménye nyitottá teszi Å‘ket problémahelyzetek keresésében és a megoldási lehetÅ‘ségek kidolgozásában. Minderre azonban az iskolában kevés lehetÅ‘ségük nyÃlik – a GYIK-Műhelyben annál több.
Atlantisz süllyed: már a téma is magával ragadja a gyerekeket, hisz ez esetben csak a fantáziájukra tudnak hagyatkozni. A feladat: térben ábrázolják az éppen süllyedÅ‘ szigetet, várost, esetleg várat. Kiindulásként létrehozzák az alapszerkezetet, a vizet, melyet felkorbácsolt a vihar, majd különbözÅ‘ anyagokkal jelenÃtik meg a sziget épÃtett elemeit és természetes képzÅ‘dményeit. A gyerekek rájönnek, hogy ahogyan a fürdÅ‘kádban a kis csónak sem vÃzszintesen süllyed el, úgy a tengerben elmerülÅ‘ sziget is természetes sÃkjából kibillenve kezdi meg süllyedését. Ezt a térbeli elemek hosszának játékával ügyesen tudják érzékeltetni az alkotók. Vannak tornyok, melyek sülllyedés közben eldÅ‘lnek, egymásra támaszkodnak. Eljátszanak a gondolattal, hogy a sziget süllyedése csak részleges, bizonyos területek még ma is a vÃz felszÃne felett láthatók, mintha a süllyedés az egyik pillanatban megállt volna. A játékos feladatban az emberek a föld minden részérÅ‘l eljönnek, hogy ezt a rendkÃvüli természeti csodát kis csónakokról megnézzék. Ahhoz, hogy ezt a jelenséget még sok évtized, évszázad múlva is látni lehessen, úgy kell megóvni a szigetet a látogatóktól, hogy közben minél többet lehessen látni az ép részekbÅ‘l. KülönbözÅ‘ anyagok felhasználásával érzékeltetni lehet, hogy mihez van mód közel menni, mitÅ‘l kell magukat távolabb tartani a látogatóknak. Van gyerek, aki fémszerkezetek alkalmazásával sugallja a távoltartást, mÃg születik olyan megoldás is, amelyben a szÃnes, térleválasztó szerkezetek sűrű, illetve ritkásabb elhelyezése érzékelteti a szabályokat. Ebben a feladatban három különbözÅ‘ térbeli ábrázolást kell megoldaniuk a gyerekeknek: a háborgó vÃzét, sülllyedÅ‘ szigetét, majd a szigetet körbevevÅ‘ védelemét.