• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Vitorlák a mólónál

    A tihanyi Öregkikötő felújítása

    Építészek: Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA
    Szöveg: Botzheim Bálint
    Fotó: Bujnovszky Tamás

    tihany1

    A Tihanyi-félsziget nemcsak látványát és növényvilágát tekintve kitüntetett helyszíne a Balatonnak, de építészeti szempontból is különlegességeket rejt. Az utóbbi évek örvendetes tihanyi fejlesztéseinek legutóbbi eleme az Öregkikötőben álló, vasbeton héjszerkezetű bisztró és a hozzá kapcsolódó bazársor felújítása.
    Az Öregkikötő építészeti karaktere több korszak emlékeit hordozza. Maga a móló az 1900-as évek elején épült, ez volt az északi part első egymólós kikötője. 1923-ban készült el a Sportszálló, Borbíró Virgil terve alapján. Ebből a korból való még Kotsis Iván két épülete, a Limnológiai Intézet, illetve József főherceg egykori nyaralója. A harmadik fejlesztési hullám szerencsésen egybeesett a szocreál után újra legitimmé váló modern törekvésekkel. Ezt az időszakot felszabadult, invenciózus, formai-szerkezeti kísérletezés jellemezte. 1961-ben épült a területre bevezető út fölött átívelő, Lipták László által tervezett, szinusz-alakban vastagodó szerkezetű völgyhíd, illetve Gulyás Zoltán kazettás, vasbeton födémes bisztró és csemegeüzlet épülete. A korszakban itt emelt épületek egytől egyig a magyarországi vasbeton építészet kimagasló színvonalú példái. A most felújított vasbeton héjszerkezetű postapavilon és az áttervezett, kibővített bazársor a terület súlypontjában áll. Az együttest 1962-ben építették Bérczes István, Gnädig Miklós és Szittya Béla tervei alapján.
    Az Öregkikötő környékére jellemző sokféleség komplex látásmódot igényelt a felújítás tervezőitől. Ehhez jó alapot adott, hogy Földesék már évek óta foglalkoznak Tihany fejlesztésével és több tanulmánytervet készítettek, az egész félszigetre átfogóan, valamint a rév, az Öregkikötő, illetve a rév és a jachtkikötő közötti területre. Ugyanakkor tájépítészeti, környezetrendezési tervek is készültek. Az első számú szempont az értékek megőrzése, helyzetbe hozása volt. A fejlesztésnek talán ez a legnagyobb érdeme, hiszen az építészeti értelemben újrafogalmazott bazársor most elegáns, méltó partnerként egészíti ki a felújított héjszerkezetet.

    Generáltervező: Földes és Társai Építésziroda Kft.
    Építészek: Földes László, Farkas András, Sugár Péter DLA
    Statika: V. Nagy Zoltán – Lapidárium Kft.
    Gépészet: Lucz Attila – HVarC Kft.
    Elektromos tervezés: Balázs Judit – Artvill Kft.
    Megbízó: Hajóállomás Kft.
    Generálkivitelező: Projekt Építő Kft.
    Környezettervezés: Bán Karolin – Égig Érő Fű Kft.