Design tett
A Design tett – Társadalomformáló design Kassák Lajos munkásságában cÃmű kiállÃtáshoz kapcsolódó elÅ‘adás-sorozatunkkal a történeti szempontú megközelÃtés és a jelen dizájnelméleti diskurzusai közötti Ãvet szeretnék felrajzolni. Az elÅ‘adások a két világháború közötti jelenségeket, a mai dizájnelméleteket és a téma nemzetközi és hazai kontextusait vizsgálják. Programunk arra keresi a választ, hogy a dizájn hogyan közvetÃti a társadalomra vonatkozó kritikai álláspontokat, és fogyasztói kultúrához és társadalomhoz való kritikus hozzáállása milyen módon határozza meg a tervezÅ‘i folyamatot, nem utolsó sorban milyen formákat öltenek ezek a kritikai megközelÃtések?
PROGRAM
Az előadások 18 órakor kezdődnek
HelyszÃn: Kassák Múzeum
2014. január 9., 18.00
Szentpéteri Márton: A dizájnkultúra-tudomány kritikai perspektÃvája
A dizájnkultúra-tudomány az emberi tapasztalatok teljességére figyel, kultúrafogalma látszólag a társadalomtudományok értékmentes kultúrafogalmaihoz közelÃt. Hogyan lehet ezt összeegyeztetni a bölcsészettudományok jelenkori szerepével, s az ehhez köthetÅ‘ magas kultúra-értelmezésekkel? Az elÅ‘adás a maga kritikai perspektÃvájából erre a kérdésre keresi a válaszokat.
2014. január 16.
Major Lajos: TYPEfetish – Tibor Kalmantól Stefan Sagmeisterig
Az 1980-as évektÅ‘l Tibor Kalman tevékenységével jelentek meg a társadalmat és a dizájn szakmát gyökeresen befolyásoló, provokatÃv betű alapú projektek, melyek a jelenben Stefan Sagmeister aktuális munkáiban csúcsosodnak ki. Az elÅ‘adás a két Kelet-Közép európai gyökerekkel rendelkezÅ‘ tervezÅ‘ munkásságából kiindulva tekinti át a szociálisan érzékeny dizájn eszközeit alkalmazó nemzetközi példákat.
2014. január 23.
Kravjánszki Róbert: “Ceci n’est pas une pipe”
René Magritte A képek árulása cÃmű festménye a tárgy és annak képe közötti különbséget teszi meg az alkotás tárgyának. A digitális világban a betűk esetében ugyanÃgy meg kell különböztetnünk az eredetit annak reprezentációjától. Az elÅ‘adás azt a kérdést járja körül, hogy a történeti betűtÃpusok digitalizálása során milyen változásokon megy át az eredeti forma és milyen új jelentésrétegekkel bÅ‘vül.
2014. január 30.
Bircsák Eszter: A (regionális) dizájn közösségi ereje
Az elÅ‘adás nemzetközi és hazai munkákon keresztül mutatja be, hogy a dizájn mint kommunikációs platform és eszköz hogyan képes társadalmi jelenségekre és mozgalmakra reflektálni, és megoldási javaslatokat kÃnálni kisebb-nagyobb közösségeket érintÅ‘ problémákra. A válogatás elsÅ‘sorban a regionális és közösségi kezdeményezésekre fókuszál.
2014. február 6.
Lepsényi Imre: Az erÅ‘szak ornamentikája – dizájn a Harmadik Birodalomban
A nemzetiszocialista rezsim a nyilvánosság és az intimitás tereit mind szervezeti, mind ideológiai szinteken áthatotta. Ennek érdekében igénybe vett minden addig ismert és újonnan megjelenÅ‘ lehetséges tömegbefolyásoló eszközt és technikát: a személyes retorikától a birodalmi épÃtészetig, a rádiótól, a televÃziós innováción át a katonai egyenruhák és a minisztériumok márkázásáig. Az emlékezés és megértés munkájának az elvégzése szükséges ahhoz, hogy leválaszthassuk az eszközt a szándékról, és megértsük a dizájn tömegbefolyásoló erejét és felelÅ‘sségét.
2014. február 13.
Orosz Márton: Isotype mozgóképen? Polányi Mihály, az animált infografika megteremtője
Az elÅ‘adás a 20. század elején megszületÅ‘ nemzetközi piktogramatikai modellek létrejöttére és a korai infografikai rendszerek magyar vonatkozásaira hÃvja fel a figyelmet. Arra keresi a választ, hogy a közgazdászok és a művészek miért érezték fontosnak a társadalmi folyamatokat reprezentáló vizuális jelek mozgóképen való ábrázolását.