Metamorfózis a vízen

Sport- és rendezvényhajó, Budapest

Építészek: Ferencz Marcel, Détári György
Szöveg: Botzheim Bálint
Fotók: Bujnovszky Tamás
 
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség Latorca utcai székháza sokáig csónakházként is működött, a Moszkva sétány mentén vízre szálló helyek voltak, ezek azonban az 1990-es években megszűntek. Azóta napirenden volt a pótlásuk. Végül 2015-ben született meg az ötlet, hogy a székház előtti partszakaszon egy felépítményes úszómű tökéletesen kiszolgálná a felmerült igényeket. Az új létesítménnyel szembeni alapvető kívánalom volt, hogy hajótároló, öltözők legyenek benne és vízre szálló helyet is biztosítson. Ezt egészítik ki olyan további funkciók, mint a képzési központ, valamint a közösségi- és kiállítótér.
Az átalakításra beszerzett vízi jármű egy 1800 TS típusú bárka, amit a köznyelvben egyszerűen uszályként ismerünk. A TS bárkákat 1968–72 között gyártotta a MAHART hazai, illetve csehszlovák megrendelésre. A bárka eredetileg szállítmányozási feladatot is ellátott, később átalakították és hídépítésnél használták. Az újjászületett úszóhajót mégis leginkább az önazonosság jellemzi. A TTS bárka itt nem csak egy alépítmény, egy úszó platform szerepét tölti be, hanem átalakulva is önmaga maradt. A bárka saját bordái növekednek fölfelé, és válnak a felépítményben fő tartószerkezetté. A hajótestből kinövő keretek sorakoznak végig az egész építményen, egyszer zárt teret, máskor meg külső tereket, teraszokat definiálva. A külső látványt az ebből adódó sorolás határozza meg leginkább, második kompozíciós elemként a közöttük elhelyezkedő perforált lemezek folthatása működik.

 
 
Generáltervezés: NAPUR Architect Kft.
Vezető tervezők: Ferencz Marcel DLA, Détári György DLA
Tervezőtárs: Nyul Dávid
Tervező munkatárs: Holyba Pál
Gépészet: Lucz Attila – Hvarc Kft.
Villamosság: Ivanics Zoltán – Provill Kft.
Világítás: Morvai Zoltán – Be Light Kft.
Statika: Szalai László – Vázterv Mérnök Iroda Kft.
Hangosítás: Magos Balázs – Intertone Elektroakusztikai Kft.
Tűzvédelem: Horváth Lajos
Akadálymentesítés: Pandula András
Belsőépítészet: Jahoda Márton – JAAD Kft.
Hajótervezés: Pannon Építőműhely Kft.
Hajógépészet: Pompor Gyula, Varga Imre, Pintér Béla, Barta Barát Bence
Hajóvillamos tervező: Nagy Gyula
Vízépítés: Baksay Zoltán
Kivitelező: MAHART Tiszayacht Kft.