Mavericks – a brit építészet törött öntőformái

Royal Academy, London – 2016. január 26.- április 20.

Szöveg: Szegő György

mavericks1

Négyszáz év építészettörténetén kalauzol át a múzeum fedett udvarába tervezett installáció. Tizenkét, néhány művel és mondattal bemutatott független építész formálta meg a brit építészetet – Smythsontól Hadidig. Mavericks: függetleneket jelent. Elsősorban attól független egy építész, hogy minden korban visszautasítja a mainstream kényelmét, úgy, hogy egyedi módon tervez, vagy úgy, hogy a tervezés peremvidékén maga mögött hagyja a normákat. A ScottWhitbyStudio installációja a mű eredetiségére, az alkotó lázadó karakterére figyel. Végül is arra, honnan indult a modern brit építészet.
A falakon a szellem frissességére utaló buborékok lebegnek, ezekben látható a főművek képe és az alkotó sajátos karakterének rövid összefoglalása. Olyan az összkép, mintha a megidézett példák kortársaink lennének. A lázadó, az extravagáns, a dandy és a remete, a minőség és a tehetség által itt szinte testvérek. Többségük RA, vagyis a Royal Academy elitklubjának tagja; a genius loci szelleme áthatja a mustrát. Az installáció épp a francia impresszionisták és angol preraffaelliták kert-képeinek nemzetközi közönségét árukapcsolással vezeti át a brit építészet Parnasszusán – a kávézó és a shop felé. Egyszerű nyelven szól, mindenkihez, jó helyen. Aki rászán félórát, megérez valamit abból az őrületből, ami a mai londoni építészeti/építő boomot motiválja/megkérdőjelezi.