A kreatÃv térhasznosÃtás épÃtészeti és társadalmi vetületei
Szöveg: Takács Laura, Dr. Fejérdy Tamás
A történeti terek újratervezésének egyik célja az együttműködések megkönnyÃtése, a közösségteremtés, a véletlenszerű találkozások ösztönzése. Az ilyen tértervezés egyik feladata ma már nem csupán valamely közvetlen funkcionális igény kielégÃtése, hanem a közösségi, társadalmi élet és a szervezeti kultúra újrakeretezése.
Az épÃtészek ma nem csak ragyogó, innovatÃv épületeket terveznek, de hidakat is képeznek folyamatok, emberek és terek közé (beleértve a már létezÅ‘, történeti tereket is). Akarva, akaratlanul összekötik a tudományterületeket, átÃrják a hierarchiákat, egymás felé fordÃtják a kultúrákat és a különbözÅ‘ társadalmi csoportokat. Olyan innovatÃv terekre van igény, amelyek támogatják a kreativitást, az új ötleteket, inspirálóan hatnak a különbözÅ‘ generációkra, amelyeknek eltérÅ‘ a munkához való viszonyuk, ebbÅ‘l – és nem utolsó sorban az életkori sajátosságaikból – következÅ‘en egészen más elvárásaik vannak munkakörnyezetükkel szemben is.
Az inspiratÃv terek a gazdasági, társadalmi és kulturális erÅ‘k fizikai manifesztációi. Az innováció változó természete a tereket nyitott flexibilis helyszÃnekké változtatja, ahol a különbözÅ‘ szakmák és tudományágak könnyen közelÃtenek egymáshoz. Az információs technika dinamikus fejlÅ‘dése ellenére is egyre növekvÅ‘ értéke van a közvetlen kommunikációnak, ezért interaktÃv, közös(ségi) tereket indokolt létrehozni, egyensúlyozva a szervezeti elvárások, a technológiai erÅ‘ és a humán igények/szükségletek között. Az inkubátorházak, innovációs központok, új kutatóintézetek egyre inkább az innovációs folyamat bölcsÅ‘jeként jelennek meg, változatos tevékenységeket támogatva a különbözÅ‘ helyeken. ErÅ‘sÃtik az emberek és csoportjaik közötti kölcsönhatásokat és az együttműködést, ezért tereik többnyire nyitottak, átláthatóak, hÃvogatóak, új utakat nyitnak a kommunikációban és a megosztásban, lehetÅ‘séget kÃnálva a várható cselekmények, események egész sorának tudatos átgondolására.