Brunel Award 2008

Keleti Pályaudvar, Szegedi Pályaudvar

Tizedik alkalommal döntöttek 2008-ban, ezúttal Bécsben, a Brunel Award odaítéléséről. Két magyar munka is dicséretben részesült. Az egyik a budapesti Keleti pályaudvar indulási oldalának előcsarnoka, a Lotz-csarnok, a másik a szegedi pályaudvar rekonstrukciója. A vasúti közlekedés területén elért kimagasló építészeti és formatervezési eredményeket méltató díjat először 1985-ben adta át II. Erzsébet angol királynő a bristoli pályaudvar műemléképületére. Annak idején I. K. Brunel a Great Western Railway társaságnak volt „mindenes” mérnöke. Vasúti pályatervezéssel, hídtervezéssel, és épületek tervezésével is foglalkozott, ezen kívül forgalomszervezési feladatok megoldásában is tevékeny volt. A Lánchíd tervezése során Széchenyi István is tárgyalásokat folytatott vele.

A díjat 2-5 éves időközökként adják ki, négy kategóriában: építészet, ipari design és képzőművészet, műszaki infrastruktúra és környezet, járművek. A versenyben vasúttársaságok vesznek részt. 2008-ban 14 ország 22 vasúttársasága, 77 pályaművel vett részt – 15 alkotást díjjal, 15-öt pedig dicsérettel tüntetett ki. A legtöbb díjat az építészeti kategóriában adták ki. A MÁV a budapesti és a szegedi rekonstrukciót közösen pályáztatta, így a két projekt együtt kapta az elismerést. A magyar tervezők az osztrák, a francia, a német, és a svájci államvasutak, valamint angol, ír, holland, japán és kínai társaságok között érték el az elismerést. A díjazottak között a műemléki helyreállításoknak lett súlya. A patinás párizsi Gare de l’Est, a londoni St. Pancras, a strasbourgi és a drezdai pályaudvarok műemléki helyreállítása különösen figyelemreméltó. Utóbbi különlegessége, hogy a csarnok régi profiljának megtartásával az új áttetsző héjjal szinte fényárban úszik a vágánytér.

Az egyik magyar díjazott a szegedi MÁV pályaudvar, Hajós Tibor átgondolt, részletekben is történet-hű, de a korszerű igényeket kielégítő szegedi épület-rekonstrukciója (ld. MÉ 2007/2). A másik, a Keleti Pályaudvar előcsarnoka a felújított Lotz falfestményekkel, a míves burkolattal és asztalosmunkákkal, ötvösművészeti csillárokkal, ugyancsak rászolgált a kitüntetésre. A pályaudvart Rochlitz Gyula, Feketeházi János tervei alapján 1881-1884 között építették A műemléki rekonstrukció tervezője Hajnal Zsolt.

Kubinszky Mihály