Sűrűsödő üresedés
Közösségszervező épületmagok az Oxfordi Egyetem új kortárs felsőoktatási intézményeiben
Szöveg: Deichler TÃmea, Jakab Dániel
A felsÅ‘oktatási tanulási terekrÅ‘l folyó kutatásunkhoz kapcsolódóan 2019 októberében Oxfordban jártunk. A ködös, nyirkos utcákról belépve egyszerre monumentális és inspiratÃv, ugyanakkor otthonos és nyugalmat árasztó helyeket ismerhettünk meg. Tanulmányunkban a város egyetemének három, a 2010-es években átadott épületének térszervezési újdonságaira fókuszálunk. Tapasztalataink és ismereteink bÅ‘vÃtését az intézmények dolgozóival folytatott beszélgetések segÃtették.
A korszerű oktatási tendenciákban egyre jelentÅ‘sebbé válik a közösség szerepe, a tudás megosztása, a motiváció és inspiráció folyamatos jelenléte. Ezek a folyamatok az oktatás hierarchikus rendjének oldódását, ezáltal régóta meglévÅ‘ határok lebontását eredményezték. A tanulási tevékenységek változása azok térhasználatára is kihat. A formális oktatási terek mellett egyre nagyobb igény van az informális tevékenységek helyszÃneire is, melyek a közlekedÅ‘terek szélesedésével, az épület belsÅ‘ falainak, szerkezeteinek csökkenésével, egyfajta üresedével jöhetnek létre. Mindezek az új oktatási elveket kiszolgáló nyitottabb, a kommunikációt segÃtÅ‘, különféle szituációk számára megfelelÅ‘en alakÃtható, a hallgatók által belakható tereket eredményeznek.
Az Oxfordi Egyetem a világ második legrégebben működÅ‘ egyeteme. Fennállásának több, mint 900 éve során megépült, mintegy százharminc intézete nem alkot összefüggÅ‘ campust, az épületek a városban szétszórva helyezkednek el. A 2008–2013 közötti idÅ‘szakra vonatkozó fejlesztési koncepció1 egyik fÅ‘ célja, hogy az összefüggÅ‘ szakterületek jelenleg egymástól távol lévÅ‘ épületeit együtt – egy épületben vagy épületegyüttesben – helyezze el. A koncepció a folyamat elsÅ‘ lépésének a rendelkezésre álló épületállomány alapos vizsgálatát nevezte meg, feltárandó a meglévÅ‘ épületek műszaki állapotát és a bennük folyó oktatási tevékenységeket. A kezdeti lépés célja az volt, hogy esetleges adaptálhatóságukhoz és az új épületek igényeinek megismeréséhez is hasznos tapasztalatokat gyűjtsenek. Ezáltal amellett, hogy elÅ‘térbe került a rokon diszciplÃnák egymást támogató szerepe, a közöttük lévÅ‘ kommunikációs lehetÅ‘ségek erÅ‘sÃtése, a fejlesztési koncepció alapvetésévé az vált, hogy az átalakult oktatási modell az új rendszert támogató terekben tudjon működni.