Fekete dobozok
Fekete dobozok
A kritika tere a filozófiában, a képzőművészetben és az építészetben
Szöveg: Hornyik Sándor
A Félelem a fekete dobozban kiállítás a Trafó Galériában igen sokrétűen mozgósítja a black box metaforát. Elektrotechnikáról, informatikáról és aviatikáról ugyan nincs szó, de az elme és a társadalom mentális és valós terei elég markánsan megjelennek benne. Molnár Edit és Marcel Schwierin kurátori koncepciójában nemcsak a „félelem százada” és a „terror évtizede” tárul fel a félelemkeltés politikai diskurzusával, hanem a mozgókép egyre népszerűbb mediális tere is, amely új típusú befogadói magatartásra ösztönöz. A Trafó Galériában kiállított különféle mozgóképek – a politikai reklámtól a kisjátékfilmen és a művészi videón át a dokumentumfilmig – a Schwierin által szervezett 2010-es Werkleitz Filmfesztiválról érkeztek. A tavalyi Werkleitz az Angst fogalmát állította a fókuszba, amelyben ott rezonál nemcsak a terrorizmus által keltett és gerjesztett félelem, amely döbbenetes módon legitimálja az idegengyűlöletet és törli el a másság megbecsülését és a „vendégszeretet” fogalmát.