Az Olasz Design Napja 2018
Budapest Music Center, 2018. március 1.
Szöveg: Szegő György
Fotók: Budapesti Olasz Nagykövetség
Az olasz Külügyi és Nemzetközi Együttműködés Minisztériuma szerte a világon évente megünnepli az Italian Design napját. A tavalyi statisztika: 100 város, 20.000 résztvevő. Az idei esemény főtémája: design és fenntarthatóság.
Olaszország a reneszánsz óta a művészi kézműves technológiák innovatív központja. A kézművesség takarékos a nyersanyaggal, kevés a hulladék, így jól illeszkedik a 2020-as Dubaji Világkiállítás fenntarthatóság szlogenjéhez. De közelebbi bemutatkozásként a csoport április 17–22. között részt vesz a rangos Milánói Bútorkiállításon is.
A piac az ipari fellendülés kezdeteitől gazdag tartalmat tulajdonít a Made in Italy fogalmának. Abba éppúgy beletartozik az olasz lelkület, mint az Itáliába látogató vendégek Olaszország-élménye. A prezentáció a BMC-ben erre a bázisra épített. A budapesti olasz nagykövettel felvezetett országimázs filmet Denis Santachiara építész-designer és vetített életműve, a márka demója követte. Az alkotó saját munkáit beleillesztette a szélesebb design-panorámába, és ez valóban jól működött, hiszen ő az Italian Design Day nagykövete. Precízen láttatta, hogy a design az ország húzóágazata; a Bain&Company szerint a design 100 milliárd eurós világforgalmának egyharmada olasz.
A számoknak és az olasz életérzésnek megfelelően, a show következő fellépői – számunkra kicsit szokatlanul – délcegen viselték produkcióik jó hírét és hibátlan szabású öltönyeiket. Impozáns demót prezentált a Benetti Yachts luxuscég, amelynek kisebb dokkjai Livornóban, a nagyobbak Dubajban és Szingapúrban működnek. A Paolo Castelli cég kézműves bútorait a világ luxusszállóinak jó részébe szállítja. Ugyancsak manufaktúraként működnek a SICIS mozaik-üzemei. A beszállítóktól is csak kézi termékeket fogadnak be. Amint az Alfa Romeo vagy a Maserati luxuskocsijai sem futószalagokról gördülnek le. A Damiani Jewelry ékszereinél az Italian Style jelző ugyancsak a reneszánsz uralkodók udvari pompáját idézi.
Összefoglalva, az olasz design felmérte, hogy a világ szociális ollója egyre szélesebbre nyílik, a luxuscikkek árát az egyediséget garantáló kézművesség képes magasan tartani. Az olaszok erőssége mindig is a művészi kézművesség volt. Ezt képesek high-tech elemekkel kötelező ötvözetté elegyíteni. Tanulság lehet ez a MOME prezentációját tartó magyar résztvevőknek és a szakmai publikumnak.