150 évet visszalépünk?

Jeney Lajos

150 évet visszalépünk?
Iskolaépítési kérdések

Nevelési-közösségi Központ, Mezőhegyes, 1983, építész: Tihanyi Judit

Szomorúan és elkeseredve látjuk, hogy a hazai iskolaépítés alaprajzi szervezés szempontjából jó 150 évet visszalép, mivel újabban sorozatosan épülnek az oldalfolyosós iskolák. Az oldalfolyosós alaprajzi rendszer – mint tudjuk – a leggazdaságtalanabb és pedagógiai szempontból a legrosszabb megoldás. Hogy miért? Mert az oldalfolyosót fűtjük, világítjuk, szellőztetjük, takarítjuk, miközben a kihasználhatósága a többi funkcionális egységhez képest alig 10%. Ez az alacsony kihasználtság abból adódik, hogy az oldalfolyosót teljes értékűen csak közlekedésre lehet használni, tartózkodásra már csak korlátozottan: a mozgásigényes gyerekeknek erre a célra az oldalfolyosó nem alkalmas. Ha tehát oldalfolyosós nevelési-oktatási intézményt tervezünk, akkor jelentős összegekért építünk rosszul használható épületeket.