Fénygolyók

Élőkép Színház

Tervező-rendező: Bérczi Zsófia
Szöveg: Szegő György
Fotók: Élőkép Színház

A Fény Mestere 2018 díjátadójának közönsége különleges társművészeti élményben részesült: az Élőkép társulat előadta az eredetileg 60 perces Fénygolyók című előadásuknak a Bérczi Zsófia rendező által 15 percbe tömörített változatát. A látványcentrikus bemutató műfaja nehezen pontosítható, leginkább költői szöveggel, tánccal, zenével, fénykellékekkel komponált, hangsúlyosan összművészeti színházként tudnám leírni.
A társulat Lepkévé válás című előadásának különleges látványvilágával már 2009-ben foglalkozott a folyóiratunk. A budapesti Trafóban, Szkénében, Bakelitben, Egerben, Békéscsabán előadott mű a 2016-os teheráni Fadjr Fesztiválon nemzetközi sikert is aratott, a közönség kivételes élményként élhette meg az előadott futurisztikus átváltozás-mítoszt. Az épített tér és a mozgás kapcsolatát kutató társulat a Műcsarnok 2014-es Építészeti Szalon kiállításának kísérőeseményeként is előadott Hullámtér produkciójának rádióvezérlésű, a színészek gesztusaival egybeforrt, tánccá formált kellékeit ugyanúgy Tankó Barnabás készítette, mint most a Fénygolyók eszközeit. Ugyancsak a Műcsarnokban, 2017-ben a Természetművészet kiállításon adták elő az Élő felszín c. művet, ennek zenéjét ifj. Kurtág György komponálta. Itt a játszók egy csillagbolt-szelvényre vetített videó-mű képeivel szinkronban mozogva, alulról formálták a vízszintes felszínt, ami szemünk láttára változott, mint látványos geoplasztika vagy fényszobor.
A Fénygolyók (zene: Gerzson János) egy hangsúlyos fényeffektekbe ágyazott költői vízió. A prológus egypercnyi sötétségében egy modern nyelven megfogalmazott ősi tanítás hangzik el. Nem a Biblia, nem a Zohár, hanem egy ezoterikus ihletésű szöveg Mallász Gitta Az angyal válaszol1 című művéből, ami régóta foglalkoztatja a Fénygolyók rendezőjét, aki néhány hónapig a jeruzsálemi School of Visual Theatre ösztöndíjasaként dolgozott e témával.