Játékos parametria

Textúra étterem, Budapest

Építészek: Muzsai István, Ficzere Anett
Szöveg: Debreczeni Péter
Fotók: Bujnovszky Tamás

A belsőépítészetben számos olyan tervezési feladat van, amely a pragmatikus építészet, a díszlettervezés és a narratív építészet határán egyensúlyoz. Tipikusan ilyen műfaj az étterembelső, hiszen a vendégek számára az első benyomást a helyszín jelenti, és nem az étel, amit ott felszolgálnak.
Egy éttermet a vendégeknek a megjelenése alapján azonnal be kell tudniuk sorolni. Sokszor film- vagy utazási élményekhez kötik az enteriőrt, így könnyebben ráhangolódnak és hozzáidomulnak. Viszont mindennek az ételeket nem szabad elnyomnia az étkezés hangulatát, az ételek minőségét.
A fine dining szeret kísérletezni, ez pedig gyakran megjelenik az éttermek belső kialakításában. Olykor a minimumra törekszenek, máskor álcázzák magukat, esetleg egy sajátos narratíva köré rendezik a helyet. A cél minden esetben az emlékezetes élmény, mindent a megfelelő arányban „felszolgálva”. A fine dining fontos eleme a kompozíció, a high-tech kombinálása a hagyományos technikákkal, a különféle eljárások és anyagok vegyítése és a kísérletezés, gyakran nagyon távoli tudományterületek vagy módszerek bevonásával. Ugyanez elmondható a kortárs „avantgárd” építészetről is.
A Textúra étterem belsőépítészei és installációjának tervezői ezt az összefüggést használták ki. A helyszín Budapest drága és/vagy jó éttermekkel jól ellátott negyedében található, a Sas utca 6. alatti klasszicizáló épület földszinti üzlethelyiségében. Ezen a környéken szinte alapelvárás a karakteresen megfogalmazott vendéglátói koncepció. A tulajdonosok egy meglévő, már bejáratott éttermük mellé szerettek volna egy kísérletező, friss helyet nyitni, erre 2018 novemberében nyílt lehetőségük.

Tervezők: Ficzere Anett, Muzsai István
Feldolgozás: Orbán Ágnes, Bucsi Eszter
3D Voronoi fa kivitelezés: Hello Wood
Asztalosmunka: Pro-Bosco, Szabó Tamás
Burkolat: Majolika Kft.