• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Zöld iskolapélda

    Green Schools
    National Building Museum, Washington, 2013. 03. 03 – 2014. 01. 05.

    Szöveg: Götz Eszter

    Sidwell Friends Középiskola, Washington D.C., építész: Kieran Timberlake, fotó: Albert Vecerka / ESTO

    Amerika-szerte immár több mint 60 millió gyerek jár nap mint nap úgynevezett K-12 iskolába, azaz olyan épületben tölti ideje nagy részét, amelyik kialakításában és működtetésében biztonságos, egészséges, egészségre nevel és általában: jó benne lenni. A washingtoni National Building Museum majdnem egy évig látható kiállításán ilyen zöld iskolákat mutat be. Csak néhány tucatnyit az évente gyarapodó zöldsulik közül, melyekből csupán Washington államban jelenleg 82 van. A zöld iskolák energiahatékony működésű, gazdaságos kialakítású építmények, ráadásul a tanmenet egyik hangsúlyos része a diákok rászoktatása a fenntartható életvitelre. Vannak köztük akár száz éves iskolaépületek és vannak olyanok, amelyek már eleve egy korszerű, nullenergiás program mentén épültek.
    Nem új gondolat az elemi iskolákban az egészséges helyen egészséges életre nevelés. A természetes megvilágítás, a hűtés és a friss levegő mindig hangsúlyos szempont volt az iskolaépítészeti elképzelésekben. De a milliós nagyvárosok, az elöregedő társadalmak és legújabban a gazdasági válság sok nagyszabású látomást a földbe döngölt. Ma Amerika-szerte 25.000 iskola szorul rá mielőbbi felújításra vagy bezárásra, és sok ezernyi iskola épült nem ellenőrzött, vegyi anyagok kibocsátásában élenjáró anyagokból, s emiatt az egészségre káros levegőben tanulnak a gyerekek. A National Building Museum kiállítása ezt járja körül: pozitív példákat hozott az egészséges iskolai környezetre és az ott zajló speciális nevelési-oktatási programokra. Fotókat, berendezési tárgyakat, interjúkat, jeleneteket egy-egy zöld iskola életéből, ahol nem kérdés, hogy a tanulás biztonságos terekben zajlik. Nem jövőbeli víziók láthatók-kipróbálhatók, hanem működő, gyakran évek óta kitűnően teljesítő építészeti, belsőépítészeti teljesítmények, melyek azonban nem csupán az építészek számára értékes információkat hordoznak. Csapatostul jönnek a kiállítóterekbe az iskolás osztályok, tanítók és az oktatásért felelős hivatalnokok – sőt szülők is –, akiknek sokszor nem is pénzre, csak néhány jó ötletre és garantált minőségű tárgyra lenne szükségük egy új zöld iskola létrehozásához. Közös munkáról van szó, közös elhatározásról és ötletekről – utóbbit vállalta fel most a kitűnő pedagógiai programjairól nemzetközi szinten is ismert washingtoni múzeum. A múzeum udvarán a Perkins+Will iroda építészei segítségével megépítettek egy egész zöld tantermet, ezt a látogatók élesben is megtapasztalhatják. De a program tovább megy ennél és az újrahasznosított uzsonnás zacskótól a komposztáláson át a konyhakert műveléséig és a víztakarékos mosdókig a legváltozatosabb témákat kínálja fel. Egyben azt a nem is annyira meglepő tapasztalatot, hogy az ilyen szemléletű iskolában valahogy könnyebben megy a tanulás is.