• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Malomtó fürdőszálló

    Építész: Marosi Miklós
    Szöveg: Pálinkás Edit

    malomto1

    A Frankel Leó utcai egykori Népfürdő helyén megálmodott fürdőszálló épületének tervezését alapos, több szakmán átívelő kutatómunka előzte meg, amely máig befolyásolja az épület megvalósítását. A területről a Bohn Mélyépítő Kft. geotechnikai, hidrogeológiai és környezetföldtani szakvéleményt készített, amely minden beszerezhető korábbi fúrási eredményt, szakvéleményt, valamint barlangász kutatók által készített leírást összegzett. A terület alatt ugyanis a még további feltárásokra váró, közép-európai unikumként megtalált hévizes barlang, a Molnár János barlang húzódik. A Malomtó feltehetően a helyszínen működtetett, és egészen a 15. századig visszavezethető malom gátjai által felduzzasztott víz hatására keletkezett. A tó élővilága egyedülálló, a különleges vízinövények, mint a tündérrózsa és a lótusz igazi mesevilággá változtatják a környezetet. Kevésbé ismert tény, hogy a tó az úttest és a villamospálya alatt is folytatódik, amit téglaboltozatos födém tart.
    Marosi Miklós tervei a Hild-Ybl Alapítvány tudományos dokumentációjának ajánlásai, valamint a különböző szakvélemények együttes figyelembevételével készültek. Ennek megfelelően a fürdőszálló külső alaprajzi kontúrjában és homlokzati magasságában egyaránt az 1800-as évek végén, Ray Rezső tervei szerint épült Népgőzfürdő tömegképzéséhez igazodik. A fürdőépület a telek déli oldalán, a Frankel Leó utca 46. számú ház tűzfalához igazodva helyezkedett el. Az öltözőknek és egyéb kiszolgáló tereknek helyet adó utcai traktust követően nyugati irányban három fürdőhelyiség, előfürdő, valamint meleg és langyos vizű medence állt rendelkezésre. A langyos vizű medence nyugati, sziklafalba vágott oldalán egy félköríves alaprajzú, félkupolával fedett fülke mélyedt a sziklába, amelyből feltételezhetően forrásvíz fakadt.

    Építész: Marosi Miklós – KÖZTI Zrt.
    Építtető: Török Fürdő Kft., Szalai Balázs
    Építész munkatárs: Erdei István
    Szerkezettervező: Szakáts Miklós
    Gépészet: Unger Tamás
    Elektromos tervezés: Tóth Bertalan
    Közmű: Szalkai Béláné