Androuet du Cerceau 1520-1586
A francia stílusú építészet megalkotója?
Cité de l’Architecture & du Patrimoine, Párizs, 2010. február 10 – május 9.
Jacques Androuet du Cerceau grafikai hagyatékából rendezett kiállításon a látogató elmerülhet a valós vagy képzelt világ részleteiben, a rajzolt épületek és szobrok költői fantáziavilágában.
Multimédia, interaktív oktatási eszközök, valamint a legértékesebb eredeti dokumentumok megtekintésével együtt válik lehetővé Cerceau művei evolúciójának megértése, amely “francia stílusú építőművészetét” fő művéig, az 1576 és 1579 között megjelent első építészeti antológiáig: “Les plus excellents bâtiments de France” (A legszebb épületek Franciaországban) követi nyomon.
Ez az első alkalom, hogy az az öt rajz, amelyeken ez a munka alapul – és amelyeket a British Museum adott kölcsön – bemutatásra került Franciaországban, a Valois-háznak, Cerceau fő támogatójának ajánlott nyomatokkal együtt.
Az építészetet és a monumentális dekorációt azonban nem lehet megfelelő kontextus nélkül értelmezni. Ez magyarázza, hogy a 19. században készült, Viollet-le-Duc által elvárt múzeumi projekt lényegét megalapozó, ma a Musée des Monuments français-hez tartozó díszítőelemek is kiállításra kerültek. Mindez lehetővé teszi, hogy a nyilvánosság három dimenzióban fedezze fel a virtuozitást és elegáns építészeti és dekorációs elemeket a legszebb francia reneszánsz kastélyokon: Chambord, Écouen, Gaillon, Blois, stb. Annak érdekében, hogy ezt még egyértelműbb legyen, számos történelmi makett is kiállításra került, köztük a mára már eltűnt kastély, a Bury, a modernitás 16. századi kezdetének példája; Chambord, és a talán még különlegesebb Catherine de Medici kert.
Mivel a lerombolt palota újjáépítése körüli viták továbbra is megosztják a szakembereket, a médiát és a közvéleményt, a Cité de l’Architecture & du Patrimoine úgy döntött, hogy Androuet du Cerceau rajzai és fejlesztései révén létrehozza a Tuilleriák reneszánsz kertjének modelljét. Ez a látványos makett 1:72 arányban alkotja újra a Bullant-pavilont és a Jacques Androuet du Cerceau fiának (Jacques II) tulajdonított pavilont. Feltételezhető, hogy ő volt az építésze a Louvre Vízparti Galériájának (Grande galerie du bord de l’eau). A kapcsolat a két palota között a makett segítségével jobban érthető. A modell közel négy méter hosszú, kiemeli a régóta meglévő díszítő motívumok részleteit, a Louvre Lescot féle udvarával (Cour Carrée) együtt. 3D filmen a további fejlődést is követhető, egészen addig, hogy milyen volt a palota III. Napoleon korában.
A kiállítás Du Cerceau hallatlanul mai rajzi gondolkodásának bemutatása, hozzá leszármazottainak, saját gyermekeinek és unokáinak rajzaival egészen a 19. századig fogja össze, az alkotók saját forrásokból vagy a világuk inspirációból származó műveik szimbolikus felidézését.