Claude Parent
Cité de l’Architecture & du Patrimoine, Párizs, 2010. január 20 – május 2.
A “Claude Parent, építészeti munka / grafikai munka” kiállítással a Cité de l’Architecture & du Patrimoine visszatért ama egyedi építészeti bemutatókhoz, amelyeket Christian de Portzamparc 2007-ben, Vauban és az Atelier de Montrouge 2008-ban megrendezett nagyszabású tárlatai jelentettek.
Claude Parent esetében az egyéni kiállítás azonban nem szűken “életrajzi” jellegű, tekintettel arra, hogy az építész milyen jelentős szerepet játszott a világ, az építészeti gondolkodás modern átalakításában. Építészeti tevékenysége, amely 1956-ban kezdődött, és mintegy 10 évvel ezelőtt zárult le, alkotásain keresztül építészeti ikonok teremtőjévé vált – elég csak megemlíteni a Drusch házat, a Sainte-Bernadette du Banlay templomot és a Cité Universitaire Internationale iráni Központját. Munkássága olyan találkozási pontokat jelez, amelyek a legváltozatosabb vizuális alkotó személyiségekhez kapcsolhatók, olyanokhoz, mint André Bloc, Ionel Schein, Nicolas Schöffer, Yves Klein, Sylvia Monfort, Jean Tinguely …
Mindegyikük munkásságára a tökéletes kisugárzás, mondhatni a korszak-teremtés jellemző. Claude Parent olyan vizionárius építész, aki egyúttal páratlan illusztrátor, valamint polemizáló és karikaturista is a maga fénykorában, a 60-as-70-es években. Tevékenységének sokrétűsége sajátos kihívás, sokszor zavaró tényező volt kortársai számára. Talán ezzel magyarázható, hogy Claude Parent elismerése csak napjainkban érkezett el, ezzel a nagyszabású retrospektív kiállítással, s azzal, hogy – szintén első alkalommal – a Cité de l’Architecture & du Patrimoine is neki szenteli figyelmét.
A szinte utópisztikus, filmdíszletet idéző, mégis urbanisztikai kvalitású tezauruszt grafikákkal és makettekkel bemutató tárlat annak az embernek a növekvő befolyása előtt tiszteleg, aki először akár “elhanyagolható” avantgárd alkotónak tűnt, de a mostani összegzés az aktuális építészeti diskurzus középpontjába állíthatja az alkotót. Ez a különös és szimbolikus magyarázata annak, hogy a kiállítás tervező-rendezője miért az a Jean Nouvel, akinek karrierje Claude Parent cégénél kezdődött.