HelyreállÃtott idÅ‘folyam
Régészeti alapok Makovecz Imre újabb templomterveiben
Szöveg: Gerle János
Az organikus épÃtészet felfogása az idÅ‘rÅ‘l egyes esetekben természetes módon vezet a régészetnek az alkotói folyamatba történÅ‘ bekapcsolásához. Ebben a folyamatban a régészet eredményei nem holt, múzeumi leletek, hanem az idÅ‘ egységes szemlélete, a kontinuitás megelevenÃtése révén élÅ‘ részeivé válnak az újonnan létrejövÅ‘ műnek. Az alább bemutatott példákban tehát nem rekonstrukciókról van szó, hanem olyan mai alkotásokról, amelyek funkciója az idÅ‘ben bekövetkezett szakadék áthidalása, a megszakadt történelmi folyamatosság helyreállÃtása. Ez a szemlélet éles ellentétben áll a purista műemlék-helyreállÃtási szemlélettel, mert nem a leletek leletként történÅ‘ megÅ‘rzését, hanem a velük való eleven, funkcionális, közvetlen kapcsolat megteremtését tartja elsÅ‘dlegesnek.(…) A mű, amely a hely szellemével való érintkezésbÅ‘l születik meg, nyilvánvalóan nem kerülheti meg az egykor ugyanazon a helyen formát öltött alkotást, különösen akkor nem, ha funkcionális rokonság is összekapcsolja Å‘ket. Ez a helyzet Makovecz Imre utóbbi években tervezett templomait szinte sorsszerű következetességgel kÃsérte végig: 1999. Nosza (Szerbia) és PetÅ‘henye, 2003. Taposiris Magna (Egyiptom), 1995–2003. Vargyas (Románia).