Az építészeti tervrajz is műalkotás
FUGA, 2019. július 18. – augusztus 26.
Szöveg: Botzheim Bálint
Fotók: FUGA
Az építészeti rajz és makett műtárgyként való értelmezését nyújtja a FUGA-ban megnyílt nagyszabású kiállítás, ami a galéria fennállásának 10. évfordulóját kísérő programsorozat első eseménye. Jó ideje köztudott, hogy számos építészeti tervrajz egyben autonóm műalkotás is, miközben alkotója “csupán” teszi a dolgát: tervez.
Lényegi kérdés, hogy honnan kezdődik és meddig tart az építészeti rajz. Sokszor egy gyors vázlat jobban megragadja az építészeti gondolat lényegét, mint a részletes tervlap. Egy számítógépes programmal készített, műszaki paramétereket is tartalmazó homlokzati rajz már sokkal nehezebben tekinthető műalkotásnak, de kivételek persze mindig vannak. A FUGA kiállítása körüljárja ezeket a felvetéseket – a válaszokat pedig maguk a rajzok adják meg, melyek a galéria összes kiállítótermét megtöltik. A tárlat kronológiai vonala a pincében kezdődik, itt a 19. század és a 20. század elején dolgozott nagy mesterek rajzaiból láthatunk válogatást, többek között Kismarty-Lechner Jenő, Alpár Ignác, Lechner Ödön, Winkler Oszkár, Szabó István, Rimanócy Gyula munkáiból. Előkerültek olyan kuriózumok is, mint az Erzsébet híd pilonjának eredeti rajzai. A Janáky István teremben az építészképzéshez köthető tervlapok kaptak helyet.
A földszinten, a Breuer Marcell teremben 20. századi mesterek rajzait állították ki. Egy térben megfér egymás mellett Makovecz krisztinavárosi templomtervének víziója, Finta József, illetve Kévés György szállodaterve, Rajk László turbulens konferenciaközpont makettje és Zalotay Elemér feszített hasáb magasháza. Olyan érdekességek is előkerültek, mint Zalaváry Lajosnak a jászberényi fürdőhöz készített vázlatai, vagy Ekler Dezső Disznókő borászatának eredeti rajzai. Mai építész tanároktól, köztük Balázs Mihály, Csomay Zsófia, Markó Balázs, Puhl Antal kezéből is láthatunk rajzokat. A kiállítás felhívása több esetben valóban értéket mentett, Sugár Péter Lauder Javne iskola makettje például ennek nyomán került elő egy bizonytalan sorsú padlás mélyéről. A Lucien Hervé terem egy bő válogatást kínál a legfiatalabb generáció munkáiból, de megjelennek a társterületek is: színházi látványtervből és makettből is láthatunk néhányat. A FUGA könyvesbolt falai sem maradtak üresen, ide kerültek a legendás 1981-es Keszthely pályázat Franciaországot is megjárt tablói.
A kezdeményezés, ha nem is radikálisan új, de Magyarországon ma biztosan egyedülálló; legközelebb Berlinben működik az építészeti rajzoknak szentelt állandó múzeum. Nagy figyelmet keltett a szakmában az Architectural Review 2018 őszén lezárult internetes projektje, az AR Folio, amely a beküldött rajzokból egy zsűri értékelése alapján válogatva, egy kimagasló anyagot az internetes galériájában tett nyilvánossá. A FUGA kiállítása októberben egy nyilvános árveréssel fog folytatódni.