A vizuális kultúra genealógiája
Egy lehetséges kronológia
Szöveg: Hornyik Sándor
A vizuális kultúra akadémia diskurzusa valamikor a nyolcvanas évek végén bontakozott ki. Egyetlen konkrét kezdőpontot nehéz lenne meghatározni. Michael Anne Holly, Norman Bryson, W. J. Thomas Mitchell és Martin Jay tevékenysége egyként fontosnak tűnik, de a névsor még tovább bővíthető. Ehelyett állítottam össze az alábbi kronológiát. Aby Warburggal és Walter Benjaminnal kezdem a történetet, de kezdhettem volna Descartes-tal, William Blake-kel vagy éppen Charles Baudelaire-rel is. A Mnemosyne és a Passagen-Werk azonban olyan, töredékességükben és befejezetlenségükben is lenyűgöző intellektuális vállalkozások, melyek megérdemlik, hogy születésükkel kezdődjön a kritikai vizuális kultúra-kutatás genealógiája. Utánuk Barthes, Lacan, Debord és Foucault következik, akik talán a leggyakrabban hivatkozott szerzők a Visual Culture angol-amerikai diskurzusában. Mindegyiküket egy-egy (talán a leggyakrabban) hivatkozott mű képviseli, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne tőlük további műveket beválogatni. A válogatás volumenét azért korlátoztam, mert Warburghoz és Benjaminhoz hasonlóan e francia szerzők sem írták le a vizuális kultúra szókapcsolatot. Sőt nem tette ezt meg Baxandall sem említett (alább említendő) művében. Svetlana Alpers az új tudomány „atyja”, aki nem mellékesen nő, de ő sem abban az értelemben használta a kifejezést, ahogy a kilencvenes években tették ezt amerikai kollégái. Még egy mű hiányzik innen, amely a kronológiába nem került bele, mivel – s ez több szempontból is tanulságos – egyetlen általam ismert a vizuális kultúrával foglalkozó cikkben, könyvben és tanulmánykötetben sem említik: s ez Balázs Béla: A látható ember című 1924-ben megjelent kötete. A sorból ezúttal hiányzik Miklós Pál, Boglár Lajos és Horányi Özséb is, hiszen itt kifejezetten a Visual Culture és a Visual Studies genealógiáját próbáltam felfejteni.
1920
Warburg, Aby: Heidnisch-antike Weisagung in Wort und Bild zu Luthers Zeiten. Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Heidelberg
1927
Panofsky, Erwin: Die Perspektive als ’symbolische Form.’” Vorträge der Bibliothek Warburg 1924-1925. Leipzig – Berlin, 1927.
1936
Benjamin, Walter: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit
1964
Barthes, Roland: Rhétorique de l´image. Communications, 4, 40-51.
1965
Lacan, Jacques: Les quatre concepts fondamentaux de la psychoanalyse. Résumé du Séminaire, Livre XI, 1964, Annuaire 1965, École Pratique des Hautes Études.
1967
Debord, Guy: La Societé du Spectacle. Buchet-Castel, Paris
1968
Goodman, Nelson: Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Bobbs-Merrill, Indianapolis
1972
Baxandall, Michael: Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style. Oxford University Press, Oxford
1975
Foucault, Michel: Surveiller et punir, naissance de la prison. Gallimard, Paris
Mulvey, Laura: Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16:3 (Autumn 1975), 6-18.
1977
Metz, Christian: Le signifiant imaginaire. Union Générale d’Editions, Paris, 1977.
1979
Rorty, Richard: Philosophy and the Mirror of Nature. Princeton University Press, Princeton
1981
Baudrillard, Jean: Simulacres et simulation. Galilée, Paris
1983
Alpers, Svetlana: The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. The University of Chicago Press, Chicago
Bryson, Norman: Vision and Painting. The Logic of the Gaze. Macmillan, London
1986
Mitchell, W. J. Thomas: Iconology: Image, Text, Ideology. University of Chicago Press, Chicago
Rose, Jacquline: Sexuality in the Field of Vision. Verso, London
1988
Foster, Hal (ed.): Vision and Visuality. Bay Press, Seattle
Ebben a kötetben lásd különösen:
Jay, Martin: The Scopic Regimes of Modernity.
Bryson, Norman: The Gaze In the Expanded Field.
Pollock, Griselda: Vision and Difference. Femininity, Feminism and Histories of Art. Routledge, London
1989
Silverman, Kaja: Fassbinder and Lacan: A Reconsideration of Gaze, Look, and Image. Camera Obscura, 19, (1989), 54-85.
Penley, Constance: The Future of an Illusion: Film, Feminism and Psychoanalysis. Routledge, London
Buck-Morss, Susan: The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. MIT Press, Boston (Mass.)
1990
Crary, Jonathan: Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the 19th Century. MIT Press, Cambridge (Mass.)
1991
Haraway, Donna: Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. Routledge, London
1992
Mitchell, W. J. Thomas: Pictorial Turn. Artforum, 30:7 (March 1992), 89-94.
1993
Levin, David Michael (ed.): Modernity and the Hegemony of Vision. University of California Press, Berkeley
Jay, Martin: Downcast Eyes. The Denigration of Vision in 20th Century French Thought. University of California Press, Berkeley
1994
Bryson, Norman – Holly, Michael Anne – Moxey, Keith (eds.): Visual Culture. Images and Interpretations. Wesleyan University Press, Hanover and London
Mitchell, W. J. Thomas: Picture Theory. University of Chicago Press, Chicago
Boehm, Gottfried (Hg.): Was ist ein Bild? W. Fink Verlag, München
Virilio, Paul: The Vision Machine. Bloomington University Press, Indiana
1995
Jencks, Chris (ed.): Visual Culture. Routledge, London
Readings, Bill – Melville, Stephen: Vision and Textuality. Duke University Press, Durham
Elkins, James: Art History and Images That Are Not Art. The Art Bulletin, 77:4, (December 1995), 553-572.
Cartwright, Lisa: Screening the Body: Tracing Medicine’s Visual Culture. University of Minnesota Press, Minnesota
1996
Visual Culture Questionnaire. October, 77 (Summer 1996), 25-70.
Többek között Svetlana Alpers, Susan Buck-Morss, Jonathan Crary, Thomas Crow, Michael Anne Holly, Martin Jay, Thomas DaCosta Kaufmann, Stephen Melville, Keith Moxey és Cristopher Wood válaszaival.
Mash, Melina – Robertson, George – Tickner, Lisa: The Block Reader in Visual Culture. Routledge, London
Stafford, Barbara Maria: Artful Science: Enlightenment Entertainment and the Eclipse of Visual Education. MIT Press, Cambridge (Mass.)
1997
Chaplin, Sarah – Walker, John A.: Visual Culture: An Introduction. Manchester University Press, Manchester
Penley, Constance: Nasa/Trek: Popular Science and Sex in America. Verso, London
Galison, Peter: Image and Logic: A Material Culture of Microphysics. University of Chicago Press, Chicago
Kravagna, Christian: Privileg Blick. Kritik der Visuellen Kultur. ID Verlag, Berlin
1998
Mirzoeff, Nicholas: The Visual Culture Reader. Routledge, London
Barnard, Malcolm: Art, Design and Visual Culture. Palgrave Macmillan, London
Stafford, Barbara Maria: Good Looking. Essays on the Virtue of Images. MIT Press, Cambridge (Mass.)
1999
Evans, Jessica – Hall, Stuart: Visual Culture: The Reader. Routledge, London
Mirzoeff, Nicholas: An Introduction to Visual Culture. Routledge, London
Elkins, James: The Domain of Images. Cornell University Press, Ithaca and London
2001
Carson, Fiona – Pajaczkowska, Claire: Feminist Visual Culture. Routledge, London
Hooper-Greenhill, Eilean: Museums and the Interpretation of Visual Culture. Routledge, London
Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press, Oxford
Belting, Hans: Bild-Anthropologie: Entwürfe für eine Bildwissenschaft. W. Fink, München
Bal, Mieke – Bryson, Norman: Looking in: The Art of Viewing. Routledge, London
2002
Holly, Michael Anne – Moxey, Keith: Art History, Aesthetics, Visual Studies. Yale University Press, New Haven and London
2003
Elkins, James: Visual Culture: A Sceptical Introduction. Routledge, London
Bal, Mieke: Visual Essentialism and The Object of Visual Culture. Journal of Visual Culture, 2:1, 5-32.
Bredekamp, Horst: A Neglected Tradition? Art History as Bildwissenschaft. Critical Inquiry. 29:3, (Spring 2003), 418-428.
2004
Maar, Christa – Burda, Hubert (Hg.): Iconic Turn. Die neue Macht der Bilder. DuMont, Köln