(Magyar) Az Olasz Design Napja 2018

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Budapest Music Center, 2018. március 1.

Szöveg: Szegő György
Fotók: Budapesti Olasz Nagykövetség

Az olasz Külügyi és Nemzetközi Együttműködés Minisztériuma szerte a világon évente megünnepli az Italian Design napját. A tavalyi statisztika: 100 város, 20.000 résztvevő. Az idei esemény főtémája: design és fenntarthatóság.
Olaszország a reneszánsz óta a művészi kézműves technológiák innovatív központja. A kézművesség takarékos a nyersanyaggal, kevés a hulladék, így jól illeszkedik a 2020-as Dubaji Világkiállítás fenntarthatóság szlogenjéhez. De közelebbi bemutatkozásként a csoport április 17–22. között részt vesz a rangos Milánói Bútorkiállításon is.
A piac az ipari fellendülés kezdeteitől gazdag tartalmat tulajdonít a Made in Italy fogalmának. Abba éppúgy beletartozik az olasz lelkület, mint az Itáliába látogató vendégek Olaszország-élménye. A prezentáció a BMC-ben erre a bázisra épített. A budapesti olasz nagykövettel felvezetett országimázs filmet Denis Santachiara építész-designer és vetített életműve, a márka demója követte. Az alkotó saját munkáit beleillesztette a szélesebb design-panorámába, és ez valóban jól működött, hiszen ő az Italian Design Day nagykövete. Precízen láttatta, hogy a design az ország húzóágazata; a Bain&Company szerint a design 100 milliárd eurós világforgalmának egyharmada olasz.
A számoknak és az olasz életérzésnek megfelelően, a show következő fellépői – számunkra kicsit szokatlanul – délcegen viselték produkcióik jó hírét és hibátlan szabású öltönyeiket. Impozáns demót prezentált a Benetti Yachts luxuscég, amelynek kisebb dokkjai Livornóban, a nagyobbak Dubajban és Szingapúrban működnek. A Paolo Castelli cég kézműves bútorait a világ luxusszállóinak jó részébe szállítja. Ugyancsak manufaktúraként működnek a SICIS mozaik-üzemei. A beszállítóktól is csak kézi termékeket fogadnak be. Amint az Alfa Romeo vagy a Maserati luxuskocsijai sem futószalagokról gördülnek le. A Damiani Jewelry ékszereinél az Italian Style jelző ugyancsak a reneszánsz uralkodók udvari pompáját idézi.
Összefoglalva, az olasz design felmérte, hogy a világ szociális ollója egyre szélesebbre nyílik, a luxuscikkek árát az egyediséget garantáló kézművesség képes magasan tartani. Az olaszok erőssége mindig is a művészi kézművesség volt. Ezt képesek high-tech elemekkel kötelező ötvözetté elegyíteni. Tanulság lehet ez a MOME prezentációját tartó magyar résztvevőknek és a szakmai publikumnak.