Here We Are – Architectural Photography Award

Nemzetközi építészet fotó, kiállítássorozat
Budapest, Prága, Krakkó, Pozsony, 2017. november 22. – április 30.

Szöveg: Pálinkás Edit

A Magyar Építőművészek Szövetsége és a Magyar Építőművészet folyóirat a visegrádi országok összefogásával 2017 tavaszán nemzetközi fotópályázatot hirdetett: professzionális és nyílt kategóriában várták a világ különböző tájain készült építészeti fotókat. A pályázat célja az volt, hogy az építészeti fotón keresztül az épített környezetről való gondolkodásra ösztönözzön. A pályázat a Visegrádi Alap támogatásával, valamint a Cseh Műszaki Egyetem, illetve a szlovák és lengyel építészek szövetségével való együttműködésben jött létre.

Az összefogás révén a fotópályázat lehetőséget adott a közép-európai építészeti fotográfia nemzetközi szinten történő értékelésére. A beérkezett pályaművek magas színvonala azonban ennél távolabbra mutat, az építészeti fotográfiáról való globális gondolkodás előmozdítását ösztönözi. Az Architectural Photography Award 2017 fotópályázatra 5 kontinens 34 országából, 137 pályázótól összesen 1273 fotó érkezett. Folyóiratunk 2017/5-ös számában – amely egyben a kiállítás katalógusa is – részletesen beszámoltunk a pályázat eredményeiről, bemutattuk a díjazott fotókat és alkotóikat.
Az Architectural Photography Award 2017 ünnepélyes díjátadójának 2017. november 22-én a Műcsarnok adott otthont. Köszöntő beszédet mondott Krizsán András DLA, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke, valamint Josef Shulz fotográfus, a zsűri tagjai. A díjátadó idején a Műcsarnokban megtekinthető volt a fotópályázat nyerteseiből, döntőseiből, illetve a MÉSZ-MÉ elismerő oklevelében részesült pályaműveiből álló kiállítás is.
Néhány nappal később, november 27-én a Magyar Építőművészek Szövetsége Kós Károly termében nyílt meg a tárlat. A megnyitón Krizsán András DLA, a MÉSZ elnöke méltatta a pályázat eredményét, nemzetközi sikerét. Az ünnepségen jelen volt Juraj Herman, a Szlovák Építészek Szövetségének elnöke, és meleg hangú köszöntőjében arról beszélt, hogy a Visegrádi Négyek építész szövetségein belül a MÉSZ vezető szerepet visz innovatív kezdeményezéseivel, izgalmas szakmai rendezvényeivel. A megnyitó további részében Somogyi Krisztina vizuális intelligenciakutató az építészeti fotó aktuális helyzetéről beszélt, építészek és fotográfusok partneri viszonyáról, majd ő vezette azt a kerekasztal-beszélgetést is, amelyben Krizsán András mellett Bujnovszky Tamás építészeti fotográfus, Götz Eszter szerkesztő és Botzheim Bálint építész vettek részt. A beszélgetés a közönség hozzászólásaival értékes párbeszéddé alakult. A kiállítás 2017. december 20-ig volt látogatható a MÉSZ Kós Károly termében.
Az ezt követő hónapokban a kiállítás a visegrádi országok partner szervezeteinél vendégeskedett. Elsőként 2018. február 1-étől a prágai Galerie Jaroslava Fragnera építészeti galéria adott otthont a tárlatnak. A megnyitón Dan Merta, a galéria igazgatója mellett Jan Stempel, a prágai egyetem építész professzora, a fotópályázat egyik zsűritagja köszöntötte a vendégeket. A kiállítást Václáv Šedý építészeti fotográfus nyitotta meg, beszédében az építészet, a természet és az alkotó ember sajátos viszonyát értelmezte, hangsúlyozva: „A valóságot ábrázoló képeket nem a természet teremti, ezeket csak az ember alkothatja meg, és csak azért, mert a világ összes ábrázolása magával hordozza az alkotó személyiségének egyediségét. Az építészet fotóján tehát a tér háromdimenziós világa és formája találkozik a képi értelmezéssel. A fénykép percepciója a fotográfiai ábrázolás és a néző közötti gondolati kapcsolat. Amikor két egymás mellett elhelyezett képet nézünk, olyan asszociáció jön köztük létre, amely egy harmadik gondolati képet alkot az elménkben. Ezért a teljes kiállítást egy összességnek tekinthetjük, miközben a távoli és véletlen formai és a térbeli asszociációk lehetővé teszik, hogy jobban megértsük az egyes képek értelmét.”
A kiállítássorozat következő helyszíne 2018. március 6. – 16. között a SARP (Lengyel Építész Szövetség) krakkói építészeti galériája volt. Ahogy a korábbi megnyitókon is tapasztalhattuk, itt is komoly szakmai érdeklődés kísérte az eseményt. A kiállítást Bohdan Lisowski, a krakkói Galeria Architektury SARP igazgatója nyitotta meg, aki tájékoztatta az érdeklődőket a nemzetközi pályázat részleteiről és méltatta azt a közép-európai szakmai együttműködést, amely lehetővé tette egy világméretű építészeti fotográfiai bemutatkozás létrejöttét. A megnyitót követő kötetlen beszélgetéseken professzorok és egyetemi építész hallgatók közösen elemezték a fotókat és méltatták a kiállított anyag sokszínűségét.
A sorozat utolsó állomása a Szlovák Építész Szövetség galériája volt Pozsonyban, ahol 2018. április 11-én nyílt meg a díjnyertes fotókat bemutató kiállítás. Juraj Herman, a Szlovák Építészek Szövetségének elnöke megnyitó beszédében – a többi partner intézményhez hasonlóan – biztosította a fotópályázattal kapcsolatos hosszú távú együttműködés lehetőségét.
A komoly szakmai érdeklődéssel, és a visegrádi országok mindegyikében élénk média-visszhanggal megvalósított rendezvénysorozat sikere igazolta a pályázati kiírás legfőbb célkitűzését, melyet így fogalmaztunk meg: „Kiíróként szeretnénk kimozdítani az építészeti fotót a szakma szűkebb közegéből, és közelebb vinni a közönséghez. A vizuális művészetek lényege évezredek óta az ember és környezetének viszonyáról való képi gondolkodás. A 21. században az emberiség kulcskérdésévé vált a mesterséges környezet humanizálása. Az építészet már régen nem csupán az építész szakma ügye. Ennek nyomán az építészeti fotó is túllépett az építész munkatársaként dolgozó fotográfus alkotói tevékenységén és széles, az egész társadalmat érintő, szociális, pszichológiai, esztétikai és technológiai területeket is bevonó, általános párbeszéd képi nyelven kommunikáló közege lett.”