A meztelen igazság

Beliczay Zsuzsa

A meztelen igazság
Klimt fakultásképei a normalitás és a nemi szerepek korabeli meghatározásainak tükrében

A Secession 24. kiállítás apszisépítménye (téralakítás. Josef Plecnik)

Bécs kulturális életét hosszú időkre meghatározta az a bőséges történeti forrásból ismerhető botrány, mely Gustav Klimt fakultásképei körül robbant ki. Mivel a képek körüli vitát túlnyomórészt férfiak folytatták egy férfi által készített műről, ezért mintaszerűen követhető benne, milyen volt a nemek rendje a századfordulón. A Klimt művek körüli botrányban sem érintettek közvetlenül a nők, de a pontosabb megfigyelés után éppen az válik figyelemre méltóvá, milyen erősen beleivódott a nőiség a férfiasságot alakító ismertetőjegyek közé. Az elemzés a nemi szerepekből következő perspektívák mellett a norma-normális-normalitás kategóriáknak az egyén alakításában betöltött szerepére és a patológiai viták 19. századi jelentőségére is kitér.