Hogy kerül a szarvasgomba múzeumba?
Mudet Museo del Tartufo, Alba
ÉpÃtész: Antonello Stella
Szöveg: Kertész András Tibor
Fotók: Alessandra Bello
Alba valahol félúton fekszik Torinó és Genova között, a hegyekkel és dombokkal tarkÃtott Piemont tartományban. A környék régóta hÃres volt nagyszerű borairól – és a különlegesen zamatos fehér szarvasgombájáról. Ez a kulináris Ãnyencségnek számÃtó gomba, amely napjainkban igen drága is, hatalmas virágzást hozott Alba számára. Évente megrendezik a szarvasgomba fesztivált is, sok programmal és turisztikai attrakciókkal. Ez elég indoknak tűnt ahhoz, hogy a városnak legyen egy igazi szarvasgomba múzeuma is.
A város vezetése a Maddalena kolostorközpont épületét jelölte ki a múzeum számára. ÉpÃtészeti pályázaton kereste a legjobb megoldást, melyet Prof. Dr. Antonello Stella épÃtész, a ferrarai egyetem tanárának tervében talált meg. Stella kitűnÅ‘ épÃtész, ráadásul múzemspecialista: munkássága jelentÅ‘s része kiállÃtási és múzeumi épületekbÅ‘l áll.
Maga a Maddalena egy domonkosrendi zárda, a város talán egyik legjelentÅ‘sebb barokk épületegyüttese, amely izgalmas belsÅ‘ térstruktúráival kitűnÅ‘ helyszÃnt Ãgért a leendÅ‘ múzeum számára. Az épÃtési terület a kolostoregyüttes egy belsÅ‘ szárnyának elsÅ‘ emelete volt, az elÅ‘csarnok a földszinten kapott helyet, innen egy meglévÅ‘ lépcsÅ‘ vezet az emeletre. A barokk épület vaskos, fehér, idÅ‘tlen nyugalmat árasztó falai között elhelyezett új installáció tökéletes harmóniát sugall. A minimalista módon szerkesztett kiállÃtási szekrénydobozok anyaga acéllemez, szÃnük fekete, ami telitalálatnak bizonyult. A kiállÃtás narratÃv jellegű, egy szigorú útvonalszervezési logikára fűzÅ‘dik fel. Ezt a tervezÅ‘ sikeresen oldotta meg – emellett a meglévÅ‘ térstruktúra is segÃtette ezt az elrendezést.
A mai olasz műemléki helyreállÃtás, illetve a műemléki környezetbe tervezés egyik meghatározó alakja Guido Canali, akinek munkássága és művei szinte irányadó módon hatnak az épÃtészekre. Canali tiszta épÃtészeti elvei felismerhetÅ‘k Stella munkáiban is, de Stella megtalálta saját épÃtészeti nyelvezetét is.
ÉpÃtész: Antonello Stella
ÉpÃtész munkatársak: Simone Braschi, Chiara Finizza, Francesca Cosentino, Lorenzo Fantino – ASArchitects
Szerkezet, gépészet: Narciso Piras
Műemléki restaurálás: Caglioti Benedetta