VÃz Múzeum terve
Diplomamunka, BME Középülettervezési Tanszék, 2008
Terv: Romvári Péter
Szöveg: Kas Oosterhuis
Konzulens: Karácsony Tamás
Miért VÃz, miért Múzeum? A vÃz választása globális makrogazdasági összefüggésben fontos választás. A trendeket figyelÅ‘k legtöbbje számára a vÃz századunk olaja. A háborúkat olaj helyett inkább a vÃzért fogják folytatni. Ha ez a helyzet, mi lehet a fontos abban, hogy egy diplomamunka témája a vÃz? Van-e összefüggés a vÃzzel kapcsolatos globális érdeklÅ‘dés és egy épÃtészhallgató személyes érdeklÅ‘dése között? Másképp is fogalmazhatnám: hozzájárulhat-e egy VÃz Múzeum tervezése az errÅ‘l az értékes erÅ‘forrásról folyó világméretű eszmecserékhez?
Minden bizonnyal hozzájárulhat a nyilvánosság figyelmének felkeltéséhez e tárgy fontosságát illetÅ‘en. Ilyen értelemben a VÃz Múzeum megtervezése önmagában is pÃár (PR) elemként szolgálhatja a természeti erÅ‘források jobb kezeléséért folyó politikai csatát. A VÃz Múzeum választása politikailag korrekt. De azt szeretném itt megtárgyalni, hogy az, hogy egy VÃz Múzeumra esett a választás, és a VÃz Múzeum terve hogyan kapcsolódik a budapesti épÃtészeti diskurzushoz.
Romvári Péter úgy döntött, hogy egy hullám alakját teszi meg terve vezérmotÃvumának. Logikus-e ez a döntés? Sokféle anyag ölt hullám-alakot. Sok immateriális információ is hullám alakú. Ilyen értelemben tervezhetett volna Rádió Múzeumot vagy Tejmúzeumot is. Vagy akár Geológiai Múzeumot, hiszen a Föld kérge lassan mozog, és valóban hullámszerű deformációt mutat. Ha a vÃzre gondolok, egy minden fizikai jellemzÅ‘jében igen illékony anyagra gondolok, hiszen a vÃz lehet folyékony, lehet jég vagy gÅ‘z. A VÃz Múzeum számára választott épÃtészeti nyelv azonban súlyos, megvalósÃtási technikáját illetÅ‘en pedig tradicionális: beton belül, beton kÃvül. Ahogy a
távolból meg tudom Ãtélni, ezt csak úgy lehet megvalósÃtani, hogy komplikált öntÅ‘formákat készÃtenek a helyszÃnen, a betont pedig ott, in situ öntik ki. Ez a terv többféle értelemben a hagyományos szakértelmen nyugszik.