Szél és vÃz
Szilasi Gábor sportvitorlás terve
Moholy-Nagy László Formatervezési ÖsztöndÃj
Terv: Szilasi Gábor
Szöveg: Götz Eszter
2008-ban, az Iparművészeti Múzeumban mutatta be elÅ‘ször a közönségnek Szilasi Gábor azt a könnyű testű katamarán vitorlást, amivel azévben elnyerte a Moholy-Nagy László Formatervezési ösztöndÃjat. Az ösztöndÃj második évében egy sit-top kajak prototÃpusával folytatta a programot.
A kétszemélyes vitorlással Szilasi eljutott annak határáig, amit ma a design, különösen a sport célú termékekben, anyaghasználat a formai minimalizmus terén elérhet. Formálásában teljesen hátat fordÃtott a hagyományos csónakszerű kialakÃtásnak, és a logikára, az ergonómiára, az áramlástanra, a szél fizikai törvényszerűségeire redukálta metódusát. Ez a hajó mindössze 30 kg súlyú, teljesen szétszerelhetÅ‘, Ãgy bárhol egyszerű tárolhani és egy személyautóval is egyszerűen szállÃtható. Két talpon siklik a vÃzen, a katamarán kialakÃtás dinamizmust, sebességet biztosÃt a testnek, miközben aszimmetrikus felépÃtése segÃti, hogy nagy sebességnél is irányÃtható legyen. A test két párhuzamos, különbözÅ‘ hosszúságú polifoam talpból áll, ezek felhajtóereje révén a hajó gyakorlatilag nem tud elsüllyedni. Minimális kezelÅ‘ egységgel is viszonylag könnyen használható, a váz anyagul használt kompozit műanyag tartós, korszerű, jó tűrÅ‘képességű szerkezetet ad. Légiesen karcsú teste 200 kg terhelést is elbÃr. A puritán, végletekig letisztult kialakÃtás szétválasztja a sport és a szabadidÅ‘ fogalmát: ez a hajó csak sportvitorlázásra alkalmas, a két talpat összekötÅ‘ sÃkot semmilyen tárolóhely nem tagolja. Logikus, ergonomikus, rendkÃvül egyszerű, Å‘szinte és egyetlen céljára kiválóan használható, eltűntek a sporthoz kapcsolódó egyéb rétegek, sem szállÃtásra, sem több napos, túrázó idÅ‘töltésre nem alkalmas, csak szél vÃz és ember párbeszédének eszköze.