Liam Gillick. Executive Two Litre GXL
MAK, Bécs 2009. október 20 – 2010. március 21.
A MAK kortárs művészeti gyűjtemény „Fókuszban a művész” című sorozatának 7. kiállítása Liam Gillick brit művész alkotásait mutatja be. Gillick elmélet és gyakorlat határmezsgyéjén mozgó alkotásai a szobrászat, építészet, design, illetve művészeti írás területén egyaránt jelen vannak. Modulszerű objektjeinek megalkotásánál az anyagok és a megközelítési lehetőségek széles skáláját vonultatja fel. A kiállítás címe – amely a 70-es évek autóiparára utal – három nagyszabású munkát mutat be, ahol a belső és külső tér kölcsönhatása erősen meghatározó.
Míg a kiállítás indító alkotása, a „Layered Impasse Screen” (1999) a MAK kortárs művészeti gyűjteményének része, addig a „Prototype MAK Production Pavilion” (2009) többrétegű installációja kifejezetten erre a kiállításra készült, és a helyszínen került összeállításra. Az installáció variálható modulrendszerében az építészeti tér szerepe elsődleges, hiszen a kiállítótér maga is a konstrukcióba integrált, azzal együtt él és változik. Az installáció különböző részeit összekapcsoló, gyakran ismétlődő elemek egy eszményi pavilon képét alkotják, amelynek legtekintélyesebb szakasza a lépcsőházat öleli körül. A harmadik kiállított mű, a „Contingent Wall Plates” (2009) a terem számos létező elemét alumínium lemezekkel helyettesíti, ez az anyaghasználat teszi különleges feszültségűvé a teret. Liam Gillick alkotásaival az esztétikai tárgyak olyan értelmezését adja, amely kiemeli azok lebegő pozícióját az alkalmazott és a tiszta vizuális funkció, azaz a design és a művészet között.