Az iskolafejlesztés komplexitása
Kapy Jenő
Az iskolafejlesztés komplexitása
Jeney Lajos Ãrásának továbbgondolása
A világ működésének – az ezredfordulón kritikussá vált – fogyasztás vezérelte szisztémája egyre jobban szétzilálja oktatásunk 150 éves rendjét, valóban sokat felejtettünk. Csak a közelebbi múltból: a 70-es, 80-as évek magyar iskolaépÃtészete valóban világszÃnvonalú volt, illetve a mögötte lévÅ‘ úttörÅ‘ épÃtészek (például Kismarty Lechner Kamill) munkássága nem felejthetÅ‘, akiknek gondolatai nagyszerű szerkesztési elvekben nyilvánultak meg. SÅ‘t azt látjuk, hogy éppen ez jön vissza tÅ‘lünk nyugatabbra, valamiféle új strukturalista irányzatként – például a jelenkori dán iskolaépÃtészetben. Mégis meg kell mondanunk: a hazai oktatás területén jelentkezÅ‘ – érzékelhetÅ‘ – gondokat nem lehet csak a tervezési hibákból eredeztetni. A probléma ennél sokkal összetettebb, ami az egész oktatásügy fejlesztésére, illetve annak részterületeire irányuló – de azokat a maguk összefüggéseiben kezelni tudó – kutatásokban képezhetÅ‘k le.