Építészet és ornamentika Medgyaszay István életművében
Szöveg: Potzner Ferenc
Az ornamentika szó díszítményt, díszítési módot és általában véve díszítő művészetet jelent, de ezen túl formának, önálló művészeti kifejezésmódnak is tekinthető. Mivel a művészeti tevékenység a díszítéssel kezdődött, aminek legegyszerűbb elemei az ornamensek, az ornamentika kezdetektől jelen van a művészet történetében. Az építészet eredendően konstruktív volta miatt más eredetű, de a korán megjelent díszítési igény kielégítésére kézenfekvően adódtak az ornamentális motívumok. Minden építészeti stílusnak megvolt a maga jellemző díszítmény-repertoárja, de a stílus azonosulása a rá jellemző ornamentikával először a századfordulón, a szecesszió esetében történt meg.
Az ornamentika a képzőművészet minden ágában jelen van, alkalmazkodik az anyaghoz és a technikához, lehet síkszerű vagy plasztikus, geometrikus, növényi vagy figurális. Ha az ornamentikát tiszta formaként értelmezzük, ami akár térbeli is lehet, akkor tágabb értelemben az építészet tömegformái is ornamensnek tekinthetők.
A historizmus a történeti formakincset önkényesen, jelentésétől megfosztva, kizárólag esztétikai szempontok szerint alkalmazta, ezért a szimbolikus kifejezésre törekvő szándéknak más forrás után kellett néznie a századfordulón. Ezt a tiszta forrást sokan a népművészetben találták meg. A népművészet eszközeinek beemelése a magas művészetbe egyidejűleg történt a képzőművészetben, a zenében és az építészetben. Az etnográfiai szemlélet elterjedése nem ideológiamentes esztétikai fejlemény volt, hanem egyben az önálló nemzeti stílusra törekvés és a hazafias érzület kifejeződése is. Ebben a forrongó korszakban kezdődött Medgyaszay István építészeti pályafutása.