Antonio de Campos
DAM, Frankfurt, 04. 09. – 08. 28.
Antonio Campos építész, filmrendező 2000-től kezdett közösen dolgozni Zaha Hadid londoni építészirodájával. A frankfurti Deutsches Architekturmuseum kiállítása két kivételes alkotó együttműködésének eredményeit mutatja be: olyan látványterveket, nyomatokat, kollázsokat és fóliákat, amelyeket Campos 2003 és 2015 között Hadid terveihez készített.
A filmrendezőként, forgatókönyvíróként és filmproducerként ismert Antonio de Campos eredetileg építésznek tanult. A két művészeti ág látszólag nagyon távol áll egymástól, hiszen az építészet a helyhez kötődő, statikus jelenség, a film viszont a mozgásra és az időre épül. A prezentációs lehetőségeknek az 1990-es években megkezdődött fejlődése, a számítógépes grafikai programok és a digitális animáció révén azonban utat talált a két terület között. A számítógép aktív szereplője, sőt egyre inkább meghatározója lett az építészeti tervezésnek, és még inkább az épülettervek bemutatásának. A vonalak, formák megmozdultak, ívekbe hajoltak, semmi nem akadályozta többé a dinamikus homlokzatok kialakítását. A brazil születésű Antonio de Campos egy videókészítő cég kreatív igazgatójaként élte meg ezt a korszakot. Az ezredforduló után Zaha Hadid építészirodájában a film és az építészet kapcsolata egy újabb szintre lépett, és Campos lett az, aki művészeti tanácsadóként Hadid munkáinak prezentációit létrehozta – az ő elképzelése nyomán készültek többek között Hadidnak a Guggenheim Museumban 2006-ban bemutatott vetítésének nagyméretű látványtervei.
A DAM önálló kiállítási épületében, a DAM Ostendben látható tárlaton a néző bepillanthat Antonio de Campos vizuális laboratóriumába és láthatja, hogy mennyiben járult hozzá Hadid világhírűvé lett építészeti karakteréhez. A legkorábbi munka 1990-es keltezésű, a többi 2003 és 2016 között készült a Hadid irodájában születő építészeti tervekhez. Vázlatok, előtanulmányok nyomán tárulnak fel egy-egy dinamikus tér külső és belső nézetei, összetettsége, formagazdagsága. Néhány munkán nem is épületet érzékelünk, hanem egy-egy megfagyott pillanatot, a mozgásban lévő levegő kimerevített képét, vagy röntgensugárra emlékeztető, fényes, színpompás nyomatokat. Antonio de Campos folyamatosan kísérletezett a digitális és analóg prezentációs média látványvilágával, szórófestékkel, diával és kollázsokkal dolgozott.