Antonio de Campos
DAM, Frankfurt, 04. 09. – 08. 28.
Antonio Campos épÃtész, filmrendezÅ‘ 2000-tÅ‘l kezdett közösen dolgozni Zaha Hadid londoni épÃtészirodájával. A frankfurti Deutsches Architekturmuseum kiállÃtása két kivételes alkotó együttműködésének eredményeit mutatja be: olyan látványterveket, nyomatokat, kollázsokat és fóliákat, amelyeket Campos 2003 és 2015 között Hadid terveihez készÃtett.
A filmrendezÅ‘ként, forgatókönyvÃróként és filmproducerként ismert Antonio de Campos eredetileg épÃtésznek tanult. A két művészeti ág látszólag nagyon távol áll egymástól, hiszen az épÃtészet a helyhez kötÅ‘dÅ‘, statikus jelenség, a film viszont a mozgásra és az idÅ‘re épül. A prezentációs lehetÅ‘ségeknek az 1990-es években megkezdÅ‘dött fejlÅ‘dése, a számÃtógépes grafikai programok és a digitális animáció révén azonban utat talált a két terület között. A számÃtógép aktÃv szereplÅ‘je, sÅ‘t egyre inkább meghatározója lett az épÃtészeti tervezésnek, és még inkább az épülettervek bemutatásának. A vonalak, formák megmozdultak, Ãvekbe hajoltak, semmi nem akadályozta többé a dinamikus homlokzatok kialakÃtását. A brazil születésű Antonio de Campos egy videókészÃtÅ‘ cég kreatÃv igazgatójaként élte meg ezt a korszakot. Az ezredforduló után Zaha Hadid épÃtészirodájában a film és az épÃtészet kapcsolata egy újabb szintre lépett, és Campos lett az, aki művészeti tanácsadóként Hadid munkáinak prezentációit létrehozta – az Å‘ elképzelése nyomán készültek többek között Hadidnak a Guggenheim Museumban 2006-ban bemutatott vetÃtésének nagyméretű látványtervei.
A DAM önálló kiállÃtási épületében, a DAM Ostendben látható tárlaton a nézÅ‘ bepillanthat Antonio de Campos vizuális laboratóriumába és láthatja, hogy mennyiben járult hozzá Hadid világhÃrűvé lett épÃtészeti karakteréhez. A legkorábbi munka 1990-es keltezésű, a többi 2003 és 2016 között készült a Hadid irodájában születÅ‘ épÃtészeti tervekhez. Vázlatok, elÅ‘tanulmányok nyomán tárulnak fel egy-egy dinamikus tér külsÅ‘ és belsÅ‘ nézetei, összetettsége, formagazdagsága. Néhány munkán nem is épületet érzékelünk, hanem egy-egy megfagyott pillanatot, a mozgásban lévÅ‘ levegÅ‘ kimerevÃtett képét, vagy röntgensugárra emlékeztetÅ‘, fényes, szÃnpompás nyomatokat. Antonio de Campos folyamatosan kÃsérletezett a digitális és analóg prezentációs média látványvilágával, szórófestékkel, diával és kollázsokkal dolgozott.