Retro-perspektÃva
A Jabornegg & Pálffy épÃtésziroda kiállÃtása
Altenburg apátság, Ausztria, 2017. 05. 01. – 2017. 10. 26.
Szöveg: Götz Eszter
Az osztrák Christian Jabornegg és a magyar származású András Pálffy épÃtészek bécsi székhelyű stúdiója különleges kiállÃtással lepte meg a kortárs épÃtészetre figyelÅ‘ közönséget: az alsó-ausztriai Altenburg apátságban rendeztek kiállÃtást az utóbbi 25 évben készült munkáikból.
Altenburg szinte felkÃnálkozik a historikus környezet és a kortárs épÃtészet találkozóhelyéül. Az 1144-ben alapÃtott bencés kolostor évszázadokig virágzó központ volt, a harmincéves háborúban lerombolták, majd barokk stÃlusban újjáépÃtették. A 19. század végén neoromán Ãzlés szerint épült át, és ma, változatlan funkcióval, egyike Ausztria igen kevés működÅ‘ rendházainak. A közép-európai történelem és művészet szinte minden nagyobb korszaka rajta hagyta a nyomát.
Az 1992 óta működÅ‘ Jabornegg & Pálffy épÃtésziroda munkái között rendszeresen szerepelnek műemléki rekonstrukciók, a tárlat gerincét az e feladatokhoz kapcsolódó makettek adják. Egyik nagy, sok éven át tartó, több fázisban megvalósÃtott munkájuk éppen az Altenburg apátságban a középkorból maradt épületrészek feltárása és múzeumként való belefoglalása a barokk szerkezetbe, de ezen túl összesen 41 maketten mutatják be azt a széles spektrumot, amelyet tervezÅ‘i gyakorlatuk az elmúlt negyedszázad alatt átfogott. A legfrissebb itt prezentált munka az osztrák Parlament éppen most folyó átalakÃtása (a terveket lásd MÉ 2014/9), ezt is látványos modellek jelenÃtik meg, melyeken a laikusok számára is könnyen végigkövethetÅ‘k az épÃtés egyes fázisai: a lencse formájú üvegkupola és a fenntartható energiával ellátott ülésterem kialakÃtása, az egész épület kortárs újragondolása és kibÅ‘vÃtése.
De nem csupán műemléki terek újrafogalmazását látjuk a kiállÃtáson. A legkülönfélébb funkciójú épületek térbeli makettjei ebben a történeti környezetben izgalmas, gondolati szinten közös nevezÅ‘re jutnak: az épÃtészeti alkotás itt a viszonyÃtás, a folyamatokhoz való alkalmazkodás művészetének produktumává lesz, egyfajta kutatási folyamat végeredménye, amely a kultúrát, a formák történetét, a közösségek igényeit és a kor elvárásait ötvözi egy-egy épületben. A kiállÃtás pusztán azzal, hogy a középkori miliÅ‘ben egymás mellé helyezi a különbözÅ‘ korok épÃtményeinek mai átfogalmazását, magát az épÃtészetet mint kulturális folyamatot jelenÃti meg. Figyelemre méltó állÃtás ez ma, ritka egyáltalán a folyamatban, nagyobb összefüggésekben való épÃtészeti gondolkodás, a tér felfogása a kultúra működésének terepeként. A kiállÃtás pusztán a látvány erejével veti föl új és régi folytonosságát. EttÅ‘l válik egy épÃtésziroda retrospektÃv tárlatán messze túllépve, a cÃmben megfogalmazott retro-perspektÃvává, az elÅ‘re és hátra egyforma figyelemmel nézÅ‘ épÃtészeti magatartás hÃrnökévé.